Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Issue Date
Now showing items 81-100 of 1022
-
Marselius på Rudlebakken og Asseline Justine Gustava på Dokkeholen : namnebruken i Torvald Tus Jær-stubbar og hugnadssoger
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article considers the use of names - personal names and place -names - in the short comic pieces by the Norwegian author Torvald Tu (1893-1955). Some 500 persons (300 men and 200 women) are ... -
Leseteater som metode i språkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Leseteater går ut på at en gruppe leser høyt en tekst som er delt opp i mindre enheter. Metoden kan brukes i fremmed- språkundervisning med elever av ulik alder og på ulike nivå, og med ulike teksttyper. Artikkelen gjør ... -
Official naming in Hå, Klepp and Time
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Toponyms localize, reflect and give information about historical traditions and various phenomena in an area. They form part of the local heritage and culture. The relationship between place names, heritage and identity is ... -
Krigen, filmen og skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2012;, Master thesis, 2012)Kan en bruke spillefilmer for å oppnå mål i kunnskapsløftet i den norske skole? En oppgave som tar for seg filmer fra okkupasjonstiden i Norge og vurderer disse opp imot læreplanen. -
Facing suffering and death : Alternative therapy as post-secular religious practice
(Scripta Instituti Donneriani Aboensis;24, Conference object, 2012) -
Seansar og minnet om dei døde
(Journal article; Peer reviewed, 2012-06)At dei døde lever vidare i minnet vårt, er ingen oppsiktsvekkande påstand i det norske samfunnet. På kva måte eit slikt etterliv går føre seg, utgjer likevel førestillingar og praksisar av ymse og omdiskuterte slag. ... -
Orresnora, Falkehytta, Mågahuset og Ørnhus: nokre stadnamn som har bakgrunn i fuglefangst
(Journal article, 2013)A number of local place-names (microtoponyms) from southwestern Norway, along the coast as well as in the mountains, denote locations where birds have been caught. The semantic content of some toponyms provides specific ... -
Linking Readers Theatre to CLIL in foreign language education
(Journal article, 2013)This article explores the potential of linking Readers Theatre (RT), a group reading aloud activity, with Content and Language Integrated Learning (CLIL) in foreign language education. Both RT and CLIL, independent of each ... -
Ola Stemshaug 20/1 1936 – 27/8 2013
(Journal article, 2013)Med Ola Stemshaug er ein av dei fremste representantane for norsk og nordisk namneforsking gått bort. Det faglege interessefeltet hans femnde vidt, noko som ein omfattande vitskapleg og populærvitskapleg produksjon er ... -
Obituary: Norman Francis Blake (1934–2012)
(Journal article, 2013-02)‘‘Norman F. Blake, University of Sheffield’’. Students of English around the world will have come across title pages and article headers with this name and affiliation, for Blake’s academic output was extensive and varied. ... -
Gamelyn’s Place among the Early Exemplars for Chaucer’s Canterbury Tales
(Journal article; Peer reviewed, 2013-04)Application of standard techniques from natural language processing on N-gram models of spelling enables quantification of the similarity between Middle English texts despite their lexical differences. Three studies employing ... -
Multilingual practices in late medieval English official writing: An edition of documents from the Beverley Town Cartulary
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05)The present work contains an edition of fifteen Middle English texts recorded in the Beverley Town Cartulary. The edited selection is miscellaneous, consisting of copies of documents which refer both to local matters of ... -
Fortellingen om Vidkun Quisling. Et brudd med museets tradisjonelle historieformidling
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05)Bakgrunnen for valget av Quisling-utstillingen i Telemark Museet fra 2007 til 2008 har sin logiske forklaring i min interesse for krigen i Norge og resten av verden. Da jeg begynte på ungdomsskolen startet denne interessen. ... -
Fortellinger om 22. juli i Stavanger Aftenblad: Hvordan kommer arketypiske mønstre til uttrykk gjennom fortellinger om 22. juli?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-06) -
Makt og myter i Montenegro. En analyse av historiebruk i en identitetskonflikt
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-10)Sommeren 1985 reiste jeg for første gang til Montenegro. Dette lille landet i Sør Europa var da helt ukjent for meg. Reisen ble på mange måter et vendepunkt i mitt liv. Jeg ble glad i det vakre landet med de gjestfrie og ... -
Berre med på liksom? Tekstbruk og deltaking for personar med generelle lærevanskar
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-13)I arbeidet mitt som lærar ved ein tilrettelagd avdeling i vidaregåande skule må eg stadig ha i tankane kva som er mogleg og tenleg å ha som mål for den enkelte elev. Deltaking for alle er eit demokratisk mål, og viktig å ... -
Two Cambridge guild ordinances based on the same template
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-14)The thesis presents a diplomatic edition of two mediaeval guild ordinances from Cambridge: the Statutes and Ordinances of the Gild of St. Clement and the Statutes and Ordinances of the Gild of All Saints. In addition, ... -
What do women want? Writing the female self
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-14)Historically, the concept of woman has varied and changed in keeping with the ruling ideology of the time, and this has caused a number of challenges for women. This thesis is a study of how the narrative of the (female) ... -
The assessment of English in two Norwegian upper secondary schools: A comparative study
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-14)This thesis examines how two upper secondary schools in Norway approach the assessment of English at the first year level. It aims at comparing the teachers’ and pupils’ attitudes to, beliefs and experiences of assessment ... -
De eksemplariske. Bruken av eksempel i Arbeiderpartiets politiske diskurs
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I denne oppgava har jeg sett på hvordan det retoriske eksempelet fungerer i Arbeiderpartiets diskurs. Nærmere bestemt har jeg sett et materiale som er utgjort av ni tekster for å se på hvilke roller som blir fordelt når ...