Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Subject "lesevitenskap"
Now showing items 81-100 of 199
-
Ingen vei utenom. Underliggjøring i Sigbjørn Mostues roman Gravbøygen våkner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-11-15)Dette er en masteravhandling i nordisk og lesevitenskap, som tar i bruk et teoretisk rammeverk innenfor denne fagtradisjonen. Sentralt står den russiske litteraturteoretikeren Viktor B. Sjklovskijs begrep underliggjøring ... -
Interjections and interjectional phrases as a characterisation tool in Hamlet, Twelfth Night and Othello
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)Abstract Having mostly escaped scholarly scrutiny, interjections have in recent years received more attention and are currently being fronted and championed in linguistic research. However, there does not seem to be ... -
Intralingual subtitling of Norwegian film : representing the audio aspect in the best way possible for both a hearing and a hard of hearing audience.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Approximately 14,5 percent of the Norwegian population suffer from a substantial hearing loss. As a result, these people cannot see Norwegian films at the cinema because they are not subtitled. Producers and filmmakers do ... -
Investigating Frequency and Type of Lexical Collocations in Applied Linguistics Journal Articles Written in English by Iranian and Norwegian Scholars
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-11-15)In today’s academic world, the research interest in corpus linguistics has shifted towards word co-occurrence rather than single words. Accordingly, a great body of literature has been devoted to investigations of recurrent ... -
Investigating the transitional period between upper secondary school and the situation at the University focusing on expectations, academic proficiency, the role of literature and students reading habits
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)An investigation of the transitional period between upper secondary school and the situation at the university: Focus on English and academic proficiency, the role of Literature and the students’ reading habits. The students ... -
Ironi som skapande tilstand. Lesingar av noveller frå Draumeskrivar (2016) av Gunnhild Øyehaug.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-11)Kva slags skapande funksjonar har ironien i novellene til Gunnhild Øyehaug? I oppgåva gjer eg lesingar av noveller frå Draumeskrivar (2016) av Gunnhild Øyehaug. Lesingane utforskar korleis ein kan forstå ironien i ... -
Jane Eyre and Heathcliff – a comparative study of the antihero and the antiheroine
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-11)This thesis has two major purposes: to examine the concept antihero and to discuss if the literary figures of Charlotte Brontë’s Jane in Jane Eyre (1847) and Emily Brontë’s Heathcliff in Wuthering Heights (1847), conform ... -
"Jeg er ganske sikker på at hun er meg" : om selvkonstruksjon i tekster av Linnéa Myhre
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015)At grensene mellom det private og det offentlige er mindre tydelige er verken en ny erkjennelse eller særlig omdiskutert, og grensene er forskjøvet ytterligere som følge av utviklingen av nettet. Grenseforskyvningen innebærer ... -
"Jeg er ingen problemstilling" - en lyttende lesning til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme i selvbiografien: Jeg vil leve
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I denne oppgaven har jeg lyttet med oppmerksomhet til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme som offentlig aktør, gjennom en analyse og nærlesning av hennes selvbiografi Jeg vil leve. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom, og ... -
«Jeg vil skrive ryddig og interessant». Bruk av argumenterende skriverammer i ungdomsskolen ut i fra et elevperspektiv.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Den norske læreplanen vektlegger skriving i skolen svært høyt. Elevene skal etter endt skolegang tre inn i et samfunn som stiller krav til en kompleks tekstkompetanse. Gjennom skriveopplæringen i skolen skal elevene utvikles ... -
Just Google It : the processes that occur when pupils are asked to use the Internet to find Information
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis observes the processes that occur when pupils are told to use the Internet to find information for a specific school-related task. The term Information Literacy encapsulates these processes well, and put them ... -
«Kan jeg få trykke?» Samspillet mellom medieaffordanser, barnegruppe og barnehagelærer i samtalebasert lesing – en case-studie av Hvordan gikk det? lest som bildebok og app.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-30)Hensikten med denne case-studien har vært å finne ut hvordan medieaffordanser kan ha innvirkning på lesesituasjonen i samtalebasert lesing ved lesing av bildebok og bildebok-app. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan ... -
Kitsch eller danning? En studie av pastorale trekk i NRKs dokumentarserie Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2019-05)Denne avhandlingen er en økokritisk lesing av tv-serien Der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Serien, som har gått på norsk fjernsyn gjennom 16 sesonger i perioden 2002-2018, portretterer mennesker som lever på avsidesliggende ... -
”... kjekt å kunne si hva en faktisk mener” (Britt). Ungdom og skjønnlitteratur: motivasjon, tema, leseropplevelse og arbeidsmåter.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)Denne oppgaven undersøker hvordan ungdommer leser skjønnlitteratur. Problemstillingen er som følger: Hva motiverer elever i VG1 studiespesialiserende utdanningsprogram for skjønnlitterær lesing, hva kjennetegner deres ... -
Kunnskapsløftets læreverk: Realiseringen av Kunnskapsløftets intensjoner i fire norskfaglige læreverk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-09)Denne avhandlingen tar sikte på å belyse hvordan noen av Kunnskapsløftets intensjoner blir behandlet i nyere læreverk i norsk for videregående, studiespesialiserende retning. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan ... -
Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ... -
Language and identity: a study of African American Vernacular English and its status in American society
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)The present thesis aimed to explore the relationship between language and identity with a particular focus on the status of African American Vernacular English in the American society. The research questions that were ... -
Language anxiety in oral activities in Norwegian lower secondary EFL classroom: Teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)This thesis addressed the issue of language anxiety in oral activities in Norwegian EFL classrooms. In particular, lower secondary EFL teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences were explored through ... -
Language in the News: Constructing the Israeli–Palestinian Conflict through Use of Language
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-10)The current study provides a critical discourse analysis of 18 news reports taken from the Hamodia English newspaper and the Aljazeera English website covering the Israeli-Palestinian conflict between the years 2015 and ... -
Learner response, teacher methodology and cognition on teaching L2 grammar at upper secondary school in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)This thesis aimed at exploring teacher cognition (knowledge, attitudes, beliefs, and practices) in relation to the teaching of grammar of English as a secondary language at upper secondary school in Norway, academic VG1, ...