"Jeg er ingen problemstilling" - en lyttende lesning til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme i selvbiografien: Jeg vil leve
Master thesis
View/ Open
Date
2015-05-13Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [919]
Abstract
I denne oppgaven har jeg lyttet med oppmerksomhet til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme som offentlig aktør, gjennom en analyse og nærlesning av hennes selvbiografi Jeg vil leve. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom, og har erobret en plass i norsk offentlighet med sine direkte, klare og konfronterende ytringer. Hun har ved flere anledninger vakt oppmerksomhet i norske medier. Hun har skrevet en selvbiografisk bok: Jeg vil leve som utgjør mitt tekstmateriale. I analysen av hennes stemme viser jeg hvordan funksjonshemning må sees som et komplekst, flerdimensjonalt og kulturelt fenomen. Jeg har sett hennes ytringer i lys av retorisk, hermeneutisk og språkfilosofisk teori, og samtidig i sammenheng med problemstillinger som drøftes innenfor den angloamerikanske forskningstradisjon Disability studies. Jeg ville finne ut hva en analyse av hennes stemme kunne fortelle oss om vår kultur, vårt samfunn og oss selv.
Eksempel på spørsmål jeg stiller i avhandlingen er: Hvorfor skal Marte Wexelsen Goksøyr bli tatt på alvor og lyttet til i offentligheten? Har hun erobret denne posisjon fordi hun har Downs syndrom, eller på tross av sitt syndrom? Eller blir hun lagt merke til fordi hun tør å være direkte og konfronterende, og fremstår som autentisk og ekte - helt uavhengig av syndrom? Blir hun som aktør ønsket velkommen inn i offentligheten på grunn av sin underholdningsverdi – som i en moderne form for «freak-show», eller fordi hun er velformulert og skarp og dermed tilfører debatten viktige perspektiver? Eller kanskje fungerer hennes deltakelse som et alibi for at vi skal kunne se vårt samfunn og kultur som tolerant og inkluderende?
Videre spør jeg hvem andre kjenner på nødvendigheten av å søke argumenter utenfor seg selv, for å rettferdiggjøre at ens liv er verdt å leve? Hvilke kulturelle forståelser av begreper som funksjonshemning, utviklingshemning, menneskeverd og inkludering hviler i skyggene når spørsmål om fosterdiagnostikk debatters? Disse spørsmålsstillingene har vært gjenstand for drøfting i min masteroppgave.
Description
Master's thesis in Literacy studies