Blar i Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) på emneord "lesevitenskap"
Viser treff 21-40 av 199
-
An investigation of how extensive writing, as homework, affects Norwegian fifth graders’ attitudes and writing skills in English.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)This thesis is an investigation of how extensive writing, as homework, affects Norwegian fifth graders’ attitudes and writing skills in English. To investigate this, data was collected from two fifth grade classes of ... -
Artikkelvariasjon i stedsnavn. En undersøkelse av artikkelløse stedsnavn i Rogaland.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-06)Norske stedsnavn blir i all hovedsak skrevet i bestemt form. Det finnes noen unntak, spesielt i gårdsnavn og administrative navn. Likevel finnes det også en andel terrengnavn som har ubestemt form. Denne oppgaven tar for ... -
Audiovisual Translation of Puns and Cultural References in the First Season of the TV Series ‘How I Met Your Mother’
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)This master thesis investigates a topic from the field of audiovisual translation. The research is focused on the subtitling of puns and cultural references in the American TV series ‘How I Met Your Mother’. It aims to ... -
Autonomous while reading: A quantitative and qualitative study of the relationship between Norwegian VG1 student’s perceptions of Learner Autonomy and Reading Literacy.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)Abstract: The aim and purpose of this thesis is to explore and investigate the relationship between the student’s perceptions of learner autonomy and reading literacy amongst Norwegian VG1 students of English. This ... -
”Å, du min elskede hustru; jeg synes ikke jeg kan holde deg fast nok.” En studie av sideteksten i Et dukkehjem, Hedda Gabler og Gengangere.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)I denne avhandlingen vil jeg gjennom en sammenlignende analyse av Henrik Ibsens Et dukkehjem (1879), Hedda Gabler (1890) og Gengangere (1881), studere sideteksten i de tre dramaene. Jeg vil se på sidetekstens metaforiske ... -
Bak sceneteppet. Teatertekstens utvikling og tolkingsfellesskap i teateret
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I mi avhandling har eg skrive om teatertekstens utvikling i arbeidsprosessen med ei framsyning, og kva type tolkingsfellesskap vi kan finne i teateret. Av di eg alltid har vore interessert i teater, var det naturleg å ... -
«Banneord ruller som en dansende engel på tungen min»: Ei sosiolingvistisk undersøking av bruk av og haldningar til banning blant ungdom på Jæren
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017)Problemstilling: I denne avhandlinga stiller eg spørsmålet «Kvifor, kva tid og korleis bannar ungdomen på Jæren, og kvifor og kva tid bannar dei ikkje?». For å svare på dette, kartlegg eg kva ord og uttrykk som blir sett ... -
"Be Stupid!" -An analysis of lifestyle and gender in a Diesel advertising campaign
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-06-06)This thesis is a study of contemporary advertising, aiming to show how the global jeans brand Diesel communicates aspects of lifestyle and gender in their campaign Be Stupid from 2010. By an analysis of the campaign, the ... -
Benefits and challenges of Short Video in the EFL classroom: A survey of teacher attitudes and a case study in using YouTube to teach race
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)This thesis investigates the use of short videos as pedagogical tools in lower secondary school in Norway. The thesis raises research questions regarding teachers’ use of short video in EFL, teacher and student attitudes ... -
Berre med på liksom? Tekstbruk og deltaking for personar med generelle lærevanskar
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-13)I arbeidet mitt som lærar ved ein tilrettelagd avdeling i vidaregåande skule må eg stadig ha i tankane kva som er mogleg og tenleg å ha som mål for den enkelte elev. Deltaking for alle er eit demokratisk mål, og viktig å ... -
Bruk av skriveramme som støtte for ungdomsskoleelevers skriving av tekstanalyse i norskfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)I dette prosjektet har jeg ønsket å finne ut av hvordan en kan støtte elevers skriving av tekstanalyser på ungdomstrinnet. Dette ønsket jeg å finne ut av ved å teste ut en skriveramme inspirert av en skriveramme som ble ... -
A case study of the impact of free voluntary web-surfing on reading comprehension and motivation in an upper secondary EFL class in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)The current study was a case study of the impact of a three-month free voluntary web surfing (FVS) programme on pupils’ reading and motivation in a Norwegian upper secondary VG2 International English classroom (elective ... -
Chick or Lit: An Investigation of the Chick Lit Genre in Light of Traditional Standards of Literary Value
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-11)The present master’s thesis explores the chick lit genre in light of traditional standards of literary value. The thesis investigates how literary value and quality has been defined through the last couple of centuries, ... -
CLIL in Norway: A qualitative analysis of six upper secondary language and content teachers' experiences with and attitudes towards CLIL
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)The present thesis is an investigative study of six Norwegian upper secondary teachers’ experiences with and attitudes towards CLIL – Content and Language Integrated Learning – and similar approaches that seek to integrate ... -
Comics in Norwegian upper secondary EFL classrooms – Teacher’s attitudes to comics and how their textbooks present them.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)The aim of the present master’s thesis was to find out how a selected group of teachers view comics in general, and to look at the use of comics in their textbooks. Three textbooks, Targets, Gateways YF and Access, were ... -
Cookbooks as historical literature : a comparative study of 19th century cookbooks
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Cookbooks have been long regarded as little more than instructional manuals. However, recent research has repositioned the cookbook genre as historical literature. This thesis is a comparison of two 19th century cookbooks: ... -
Danning og løynde poetiske skattar : læreverket og modellesaren
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Kven er læreverkets modellesar? Det var det eigentlege overordna målet med denne avhandlinga. For å nå dette målet har eg undersøkt kva kunnskap læreverket ynskjer å utvikle hos sine lesarar og korleis lesaren blir forma ... -
The deep mountains of Denmark - a study of the effects of orthographic depth on reading, spelling and vocabulary in a first and in a second language
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)This thesis investigates the effects of orthographic depth of L1 on orthographic learning and reading, spelling and vocabulary knowledge in L1 and L2. Children from three countries, Denmark, Norway and Sweden were tested ... -
Den maskuline dominansen og Trætte mænd
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)1. Innleiing : Eg startar innleiinga med å gjere greie for val av tema, og presenterer problemstillingane om makt, kjønn og seksualitet i Arne Garborg sine Kristiania-romanar. For å granske emnet, har eg valt å analyse ... -
«Det hele norske samfunnet»: Ein korpusbasert studie av substantivfrasar i innlærartekstar frå vaksne med norsk som andrespråk sett i lys av Det felles europeiske rammeverket for språk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)Denne masteroppgåva er skriven innan fagfeltet Norsk som andrespråk og undersøker substantivfrasar hos vaksne innlærarar av norsk. Studien er avgrensa til å fokusera på substantivfrasar med adledd som blir omfatta av ...