Bruk av skriveramme som støtte for ungdomsskoleelevers skriving av tekstanalyse i norskfaget
Master thesis

View/ Open
Date
2015-05Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [926]
Abstract
I dette prosjektet har jeg ønsket å finne ut av hvordan en kan støtte elevers skriving av tekstanalyser på ungdomstrinnet. Dette ønsket jeg å finne ut av ved å teste ut en skriveramme inspirert av en skriveramme som ble testet ut i en engelsk studie. Teorigrunnlaget for prosjektet er styrende dokumenter, teorier om skriving i fag, lese- og skriveteorier, teorier om tekst og tekstanalyse og ikke minst læringsteorier. For å finne svar på mine spørsmål måtte jeg teste ut skriverammen på elever. Jeg ønsket ikke bare å se på tekstene til elevene for å se hvordan de benyttet seg av skriverammen, eller se på endring i karakterer etter de var blitt introdusert for skriverammen. Jeg ønsket å få innblikk i deres meninger om å jobbe med skriverammen, samtidig som jeg ville se hvordan de benyttet seg av skriverammen i tekstene. Dette resulterte i en case-studie av 4 fokuselever i en klasse (hele klassen var med på opplegget). Case-studien besto av observasjon, intervju og tekstanalyse, og gav et komplekst materiale. De fire elevene er blitt portrettert i analysedelen, videre er teksten blitt analysert for å se hvordan skrivrammen kommer til uttrykk. Tekstene ble fargekodet for å tydeliggjøre innvirkningen skriverammen har hatt når elevene har utformet sine tekster. Videre har jeg sett på hvordan elevene benytter seg av arbeidet de gjorde i forkant av skrivingen, når de har skrevet teksten. Analysen viser at alle elevene benytter seg av skriverammen, men det er ikke alle som liker den. I tillegg fremstår tekstene som like. Diskusjonen bærer da preg av hvordan vi kan støtte elever med skriving av tekstanalyse, uten at tekstene fremstår som like.
Description
Master's thesis in Literacy studies