Blar i Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) på emneord "utdanningsvitenskap"
Viser treff 21-39 av 39
-
Fysisk aktiv læring i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-06-08)Bakgrunn: Hverdagens krav til fysisk aktivitet endrer seg og regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om at det fysiske aktivitetsnivået i samfunnet må økes. Et tiltak er å innføre mer fysisk aktivitet i skolen. ... -
Grunnskolelærerstudenters kompetanse for undervisning i flerkulturelle og flerspråklige klasserom – en «mixed methods»-studie
(PhD Theses;580, Doctoral thesis, 2021-04)Denne avhandlingen er en studie av grunnskolelærerstudenters kompetanse til å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom hvor noen elever er i en prosess med å lære norsk som et andrespråk. Bakgrunnen for studien ... -
Hva er eksistensielle spørsmål og svar – i skolen?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Læreplanene fra 2020 i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) og Religion og etikk (RE) har «utforsking av eksistensielle spørsmål og svar» som et av kjerneelementene, og denne artikkelen diskuterer hvordan ... -
In pursuit of intercultural competence: Exploring self-awareness of EFL pupils in a lower-secondary school in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2020-12)This paper focuses on self-awareness as an integral component of intercultural competence (IC) in the English as a foreign language (EFL) context. For the purposes of this study, an EPortfolio of Intercultural Competence ... -
Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser?
(Chapter, 2022)Dette kapittelet tar utgangspunkt i religionsundervisningen for d diskutere utfordringer knyttet til læringsmiljø og mer spesifikt de spenninger som forholdet mellom majoritet og minoritetsgrupper kan innebære i skolen. ... -
Joint Recommendations on Reporting Empirical Research in Outdoor, Experiential, Environmental, and Adventure Education Journals
(Peer reviewed; Journal article, 2020-10)Background: Ongoing changes in academic publishing require periodic updates to research reporting standards in outdoor, experiential, environmental, and adventure education and recreation fields, to maintain quality and ... -
Mentoring and early years practitioners: Investigating the influence of higher education qualifications and social support
(Journal article; Peer reviewed, 2017-12)The main purpose of this article is to study the influence of social support on mentoring provided and the moderating influence of having a higher education. This cross-sectional survey was based on a questionnaire that ... -
Mentoring and early years practitioners: Investigating the influence of higher education qualifications and social support
(Journal article; Peer reviewed, 2017-12)The main purpose of this article is to study the influence of social support on mentoring provided and the moderating influence of having a higher education. This cross-sectional survey was based on a questionnaire that ... -
Metadiscourse in upper secondary pupil essays: Adapting a taxonomy
(Journal article; Peer reviewed, 2020-02)The concept of metadiscourse, which refers to a range of interactional and organisational linguistic resources, has been increasingly used in studies that analyse professional and tertiary-level writing. Although studies ... -
Minnematerialet etter 22. juli som didaktisk ressurs i religions- og livssynsundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020-10)The new Norwegian curriculum for primary, secondary and upper secondary education from 2020 offers possibilities to focus on issues of diversity, citizenship and life skills across subject areas. In religious education ... -
Norskundervisning i ungdomsskolen: En studie av vilkår for engasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;;, Master thesis, 2020-06-12)Denne oppgaven har følgende problemstilling: «Hvilke vilkår er tilstede når uengasjerte lesere engasjerer seg i tekstarbeid?» Lesing er en aktivitet som krever at leseren er engasjert og har kunnskap om hvordan han ... -
Opplevd relasjon og kommunikasjon vedrørende utøvers totalbelastning
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-06-09)Viktigheten av god koordinering for kommunikasjon og relasjon mellom personer som er gjensidig avhengige av hverandre og som arbeider innenfor et felles miljø, er godt dokumentert. Både kommunikasjon fra trenere, foreldre ... -
Opplevd stress og utbrenthet blant elever på toppidrettsgymnas – en tverrsnittsundersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-06)Hensikten med studien var å undersøke stress og utbrenthet hos elever på toppidrettsgymnas, og om toppidrettsgymnas gir gode muligheter for idrettslig og akademisk utvikling. I den foreliggende studien ble 443 elever fordelt ... -
The Potential of Podcasts for Exploratory Talk in High School
(Peer reviewed; Journal article, 2023-04)Educational podcasting may support student collaboration and learning. However, little is known about how students talk with each other when developing podcasts in groups. In this study, eight groups of Norwegian high ... -
Samfunnsverdier i videregående opplæring. En utforskende kasusstudie med søkelys på likestilling og kontroversielle tema i praksisfeltet
(PhD Theses;725, Doctoral thesis, 2023)Denne artikkelbaserte avhandlingen tar sikte på å undersøke og forstå hvordan likestilling som samfunnsverdi og likestillingsrelaterte tema kommer til uttrykk og fortolkes i videregående opplæring i Norge. Læreplanverket ... -
Teaching the Environmental Humanities: International Perspectives and Practices
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article provides the first international overview and detailed discussion of teaching in the environmental humanities (EH). It is divided into three parts. The first offers a series of regional overviews: where, when, ... -
The Potential and Restriction of understanding Holocaust Perpetrators in "Holocaust and Human Behaviour" by the FHAO
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-19)This thesis is a descriptive study on educational resources produced and presented by the NGO, Facing History and Ourselves in the collection/book Holocaust and Human Behaviour [2016]. Using semiotic analytical tools, the ... -
"Welcome nonreader" - adaptasjon og resepsjon av lydbøker
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Tematikken for denne oppgaven er adaptasjon og resepsjon av lydbøker. Jeg har vært interessert i adaptasjon- og produksjonsprosessen, hvilke grep som blir tatt, og hvilke virkemidler som blir brukt, i tilpasningen til et ... -
The Work Context and Mentoring: Do Job Characteristics Influence Mentoring Received?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this paper is to investigate the influence of job characteristics on mentoring received. A survey questionnaire was sent to 435 employees from 29 preschools in Norway and 284 responses were returned, a ...