Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Title
Now showing items 517-536 of 941
-
“Learning to Learn”: Norwegian Upper Secondary Learners’ Beliefs about Self-Regulated Learning and the Application of Learning Strategies in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)This thesis is a study of English as a Foreign Language (EFL) learners’ beliefs about self-regulated learning (SRL) and the application of learning strategies in the Norwegian upper secondary EFL classroom. The main aim ... -
"Leit, så skal de finna. Bank på, så skal det latast opp for dykk". Aktivisering av lesaren i Lene Asks grafiske romanar Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Denne oppgåva tek utgangspunkt i dei to grafiske romanane Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard, som begge er skrivne av Lene Ask. Målet med oppgåva er å seia noko om korleis og i kva grad Lene Ask opnar for lesaren si ... -
Lekkende kropper som tabu i tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Denne avhandlingen er en diskursiv tekstanalyse av sykdomsnarrativene til Per Fugelli (1943-2017), Thea Steen (1989-2016) og Ingrid Anette Hoff Melkersen (f. 1982) i moderne medietekster som blogg, filmer og bøker, og ... -
Leselyst i videregående skole: En studie av engasjementet til videregåendeelever under lesing av og litterære samtaler rundt vanskelige skjønnlitterære tekster
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på problemstillingen hvordan påvirker ulik grad av læringsinstruks videregåendeelevers engasjement og leselyst ved lesing og diskusjon av høyfriksjonstekster i norskfaget? For å ... -
Leseteater som metode i språkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Leseteater går ut på at en gruppe leser høyt en tekst som er delt opp i mindre enheter. Metoden kan brukes i fremmed- språkundervisning med elever av ulik alder og på ulike nivå, og med ulike teksttyper. Artikkelen gjør ... -
Lesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)I denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har ... -
Lesnad av Framandkar av Tarald Stein, i lys av identitetsprosessar
(Bachelor thesis, 2022)Bacheloroppgåve -
Lesson Study som tilnærming i universitetspedagogikken og språkstøttende naturfagundervisning i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen presenterer vi funn fra forskningsprosjektet Teachers as Students, TasS, (2012–2015) ved Universitetet i Stavanger, hvor hovedmålet var å undersøke om Lesson Study som metode kunne forbedre grunnskolel ... -
Letters or images, or both? : a study of how and why people engage in novel- and film versions of popular narratives
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis is a study of people’s preferences towards the engagement in narratives in novels and films, with The DaVinci Code by Dan Brown and The Girl with the Dragon Tattoo by Stieg Larsson as the main narratives in ... -
Linking Readers Theatre to CLIL in foreign language education
(Journal article, 2013)This article explores the potential of linking Readers Theatre (RT), a group reading aloud activity, with Content and Language Integrated Learning (CLIL) in foreign language education. Both RT and CLIL, independent of each ... -
Literary Birding: Human–Bird Relations in Contemporary Novels from Norway and Sweden
(PhD Theses UiS;761, Doctoral thesis, 2024)NORSK SAMMENDRAG: I denne avhandlinga undersøker jeg hvordan forhold mellom mennesker og fugler gjenspeiles i norske og svenske romaner fra 2000-tallet. Gjennom økokritisk analyse av fem psykologiske romaner, utforsker ... -
The literary vampire : from supernatural monster to the actual human?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis will be a study of whether there has been a significant shift with regards to how the mythical figure of the vampire is portrayed in literature. Starting with Bram Stoker's Dracula, via Interview with the Vampire ... -
Litteraturen og livet? Hvordan implementere det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen i norskfaget?
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, som er et nytt område som kom inn i skolen med de nye læreplanene. Temaet skal være en del av norskfaget der det er en sentral del av ... -
Lokalhistorie som verktøy for identitetsskaping og kommersialisering: En case-studie av Etne og deres bruk av Erling Skakke og Magnus Erlingsson
(Master thesis, 2023)Sammendrag Lokalhistorie har gjennom 1900-tallet, og særlig siden 60-tallet vært et felt under sterk utvikling. Norge, et land som i 2020 besto av 356 kommuner som alle har en egen lokalhistorie, er fullt av lokalhistoriske ... -
Los migrantes noruegos en Alicante ¿Hablan español?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)De siste 50 årene har tusenvis av nordmenn kjøpt bolig i Spania. De fleste sesongmigrerer mens noen få migrerer. Her analyseres noen sosiolingvistiske aspekter av kulturelle møter mellom nordmenn og spanjoler på 1970-tallet. ... -
Losen som norsk helt.
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven analyserer jeg fremstillingen av losen i gamle sagn og litteratur på 1800-tallet. På 1800-tallet vokste losyrket kraftig grunnet økt skipstrafikk langs kysten. Industrialiseringen var i gang, og nasjonen ... -
Losing LeninInst Internationalism in Claude McKay’s Lost Novel
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Vladimir Lenin, leader of the Bolshevik movement, believed that a flourishing Black proletariat consciousness was the catalyst needed for a Communist revolution in the United States of America at the turn of the twentieth ... -
«Lutefiskens lengsel mot havet». Profil-forfattarane sin bruk av humor i kampen om det litterære feltet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, I investigate works of fiction by three prominent authors affiliated with the zeitschrift Profil in the 1960s: Dag Solstad, Einar Økland and Jan Erik Vold. The texts I focus on, are all humorous, and this ... -
Læreboknettsteder og historisk kunnskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-18)Det digitale spiller en større og større rolle i dagens skole. I Læreplan i historie – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram, stilles det klare krav til hvordan elever i dag skal lære og arbeide med historien ... -
Læreres fremming av historisk kontekstualisering: En kvalitativ undersøkelse av en håndfull ungdomsskolelæreres oppfatninger og forklaringer på hvordan de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning
(Master thesis, 2023)Formålet med dette kvalitative forskningsarbeidet er å kartlegge hvordan lærere mener at de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning. Historisk kontekstualisering innebærer å inneha og bruke kunnskap om ...