Læreboknettsteder og historisk kunnskap
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/286603Utgivelsesdato
2015-05-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student papers (HF-IKS) [856]
Sammendrag
Det digitale spiller en større og større rolle i dagens skole. I Læreplan i historie – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram, stilles det klare krav til hvordan elever i dag skal lære og arbeide med historien digitalt. Den grunnleggende ferdigheten «Å kunne bruke digitale verktøy», og de spesielt digitale kompetansemålene er deler av læreplanen tradisjonelle læremidler ikke kan dekke alene. Denne oppgaven undersøker derfor, for det første; hvordan læreboknettsteder utnytter spesielt digitale særtrekk for å vise og arbeide med historien på en annerledes måte enn tradisjonelle lærebøker, og for det andre; hvordan læreboknettsteder dekker de spesielt digitale kompetansemålene, men også hvordan andre kompetansemål arbeides med digitalt. Problemstillingen lyder som følger; hvordan utvikler læreboknettsteder historisk kunnskap? Historisk kunnskap blir brutt ned ved hjelp av Erik Lunds modell til begrepene utsagnskunnskap, metodekunnskap og begrepskunnskap. Disse blir operasjonalisert ytterligere ved hjelp av litteratur om digital historielæring, til tre kriterier som danner utgangspunkt for undersøkelsen av læreboknettstedene. Læreverkene som er valgt ut til studien er Aschehougs, Gyldendals, og Fagbokforlagets. Oppgaven viser en innholdsanalyse av disse tre læreboknettstedene hvor interessante funn og forskjeller/likheter fra tilhørende lærebok blir påpekt og diskutert. Til slutt konkluderes det med et sammendrag av de viktigste funnene.
Beskrivelse
Master's thesis in History didactics.