Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Title
Now showing items 210-229 of 941
-
Ecocriticism in The Lord of the Rings
(Bachelor thesis, 2021) -
Editorial: From “modern” to “postmodern” psychology: Is there a way past?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Contemporary psychology is facing profound problems and various obstacles to advancing its research, as reflected in its continued crises in replicability, confidence, generalizability, and validity. “Modern” paradigms–involving ... -
Education Outside the Classroom : Pedagogical Practices, Prevalence, and Potential
(PhD Theses;766, Doctoral thesis, 2024)This article-based thesis comprises two sub-studies in the field of Education Outside the Classroom (EOtC) and investigates this teaching approach from different angles, using various methodologies and underlying theories ... -
Education Outside the Classroom in Norway: The prevalence, provision, and nature of uteskole
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article presents data from a national survey on the prevalence, provision, and nature of education outside the classroom (“uteskole”) in Norway. Uteskole can broadly be defined as the practice of relocating traditional ... -
The effects of a goal-framing and need-supportive app on undergraduates´ intentions, effort, and achievement in mobile science learning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this study we investigate the effect of manipulating intrinsic goals, relative to extrinsic goals, in a mobile learning tool and traditional textbook for biology students. Using Self- Determination Theory, we hypothesized ... -
Effects of regular classes in outdoor education settings: A systematic review on students' learning, social and health dimensions
(Journal article; Peer reviewed, 2017-05)Background: Participants in Outdoor Education Programmes (OEPs) presumably benefit from these programmes in terms of their social and personal development, academic achievement and physical activity (PA). The aim of this ... -
EFL Paraphrasing Competence Among 10th-grade EFL Learners in the Norwegian educational context
(Master thesis, 2022)This study investigates the EFL paraphrasing competence of lower secondary school pupils in the Norwegian educational context. It aims to explore the paraphrasing competence of 10th-grade EFL learners aged 15 to 16 in ... -
EFL Pragmatics Teaching in the Norwegian VG1 Programme for General Studies: Current Teacher Attitudes on the Development of Pupils’ Pragmatic Competence
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-12)This thesis investigates pragmatics’ current position in the first year of the Norwegian EFL programme for upper secondary general studies classes. The aim was to ascertain whether pragmatics is explicitly or implicitly ... -
Ei samfunnslesing av Jens Bjørneboe’s Skapsprengeren Manfreds Oppstandelse
(Bachelor thesis, 2021)Det er ei oppgåva som tek for seg samfunnskritikken i Jens Bjørneboes roman "Skapsprengeren Manfreds Oppstandelse". Der analysen er basert på enkelte makttilhøve båe i og utanfor romanen. -
Eit stykke Israel i Noreg: Arthur Berg og Midtausten-konflikten, 1957-1985
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne oppgåva tek føre seg forholdet mellom tru og politikk blant det norske bedehusfolket i møte med Midtausten-konflikten. Innfallsvinkelen min er den tidlegare sjefredaktøren i Dagen, Arthur Berg, og korleis han meinte ... -
De eksemplariske. Bruken av eksempel i Arbeiderpartiets politiske diskurs
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I denne oppgava har jeg sett på hvordan det retoriske eksempelet fungerer i Arbeiderpartiets diskurs. Nærmere bestemt har jeg sett et materiale som er utgjort av ni tekster for å se på hvilke roller som blir fordelt når ... -
Ekteskap og kjønnsroller i The Crown
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Film og TV er historisk referansepunkt for mange mennesker. Informasjonen som blir vist gjennom skjermen blir absorbert av oss tilskuere, gjerne ubevisst. På den måten tilegner man seg perspektiver uten å rette et kritisk ... -
Elementer og tema av interesse i bildungsromaner: Brave, Arcane og Coraline
(Bachelor thesis, 2023)Ulike elementer og temaer i coming-of-age-sjangeren påvirker heltinnene og deres handlinger. Denne oppgaven har som mål å identifisere og undersøke likheter og ulikheter i forhold til dette. Jeg tar sikte på å vise hvorfor ... -
Elevengasjement i historieundervisningen: En instrumentell multiple-case studie med observasjon av forholdet mellom elevengasjement og fagdidaktiske elementer.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var utvikling av kunnskap om hvilke fagdidaktiske elementer som engasjerer i historieundervisning. Engasjement bidrar til læring. Kunnskap om hva historie-lærere kan og bør gjøre for å engasjere ... -
Elever som etterforskere i historiefaget – Historisk tenkning i møte med primærkilder
(Master thesis, 2022)Kunnskapsløftet 2020 har som mål at kildekritikk, utforskertrang, skaperglede og aktiv læring skal vektlegges mer i skolen. Formålet er at elever skal utvikle kompetansen de trenger for å møte et informasjonssamfunn i ... -
Elevers bruk av YouTube til historiefaget i vg3
(Master thesis, 2022)Ungdatarapporten fra 2019 viser blant annet at 72% av elever i den videregående skolen bruker minst 1-2 timer daglig på å se på filmer, serier, og YouTube (Ungdatasenteret, 2019). Dette forskningsprosjektet undersøker ... -
Embracing the ‘other’ – Posthumanity as Otherness in N.K Jemisin’s The Broken Earth Trilogy
(Master thesis, 2023)This thesis aims to investigate how science fiction can engender critical conversations about post-humanity as otherness by close reading N.K Jemisin’s science fiction series The Broken Earth Trilogy. More specifically, ... -
Emersons pragmatic self-reliance, integrating self-reliance, religion and democracy
(Bachelor thesis, 2021) -
Emplacement and Narrative Identity in Tomas Bannerhed’s "Korparna"
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In Tomas Bannerhed’s Korparna (The Ravens, 2011), birds and trees not only function as backdrop and setting but contribute toward forming the characters’ narrative identities and sense of place. As this is partly based on ...