• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS)
  • Student papers (HF-IKS)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS)
  • Student papers (HF-IKS)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekteskap og kjønnsroller i The Crown

Flack, Dianne
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Flack_Dianne.pdf (1.563Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2601390
Utgivelsesdato
2019-05-20
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Student papers (HF-IKS) [498]
Sammendrag
Film og TV er historisk referansepunkt for mange mennesker. Informasjonen som blir vist gjennom skjermen blir absorbert av oss tilskuere, gjerne ubevisst. På den måten tilegner man seg perspektiver uten å rette et kritisk blikk mot dem. Ofte kan perspektiver som blir vist på skjermen si oss mer om samtiden som spillefilmen er laget i, enn samtiden som spillefilmen konstruerer. Denne masteroppgaven er en tematisk filmanalyse av TV-serien på Netflix, The Crown. Serien handler om livet til dronning Elizabeth II av Storbritannia. Jeg har i denne oppgaven analysert de to første sesongene av serien som er kommet ut. Disse sesongene tar for seg hennes første år som dronning i årene 1947-1964. Jeg har ønsket å se nærmere på hvordan dronning Elizabeth II og prins Philip sine kjønnsroller i ekteskapet blir problematisert, og hva serien kan fortelle oss om kjønnsroller i ekteskapet i dag.

Masteroppgaven er en kvalitativ forskningstilnærming. Empirien utgjør hovedsakelig scener og sekvenser i serien hvor Elizabeth og Philip er alene. Min rolle som tilskuer og fortolker er sentral i denne oppgaven. Det teoretiske rammeverket som oppgaven er forankret i, deles i to hovedemner. Første del dreier seg om ekteskapet og dens historiske utvikling, samt individualiseringsprosessen i ekteskap i det senmoderne samfunnet i dag. Andre del tar for seg historiedidaktikk og historiebevissthet i forhold til film, som viser til hvordan film er et virkemiddel til å forstå dynamikken mellom fortid og nåtid.

Forskningsfunnene viser at The Crown problematiserer kjønnsroller i ekteskapet til Philip og Elizabeth ved å plassere en kvinne i maktposisjon og hennes mann som undersått på 1950-tallet. En samtid med et maskulint kulturideal med forventninger om en arbeidende mann som husets overhode og en hjemmearbeidende husmor. Elizabeth og Philip står stadig i strid mellom pliktfølelse og personligbehov i forhold til arbeid og familie som resulterer til maktkamper i ekteskapet. Dette skaper avstand mellom ektefellene. Denne fremstillingen viser paralleller til dagens kjønnsroller i ekteskap, og viser at det har foregått en utvikling som har resultert til detradisjonalisering og individualisering i ekteskapsforhold. Færre velger å la være å gifte seg og kvinner i dag er mindre avhengig av en mann som forsørger. Kjønnsroller i dag er mer likestilte i forhold til 1950-tallet. Likevel ser man fortsatt arven fra fortiden med tanke på at kvinner møter motstand på arbeidsplassen på grunn av ens kjønn, samtidig som kvinner med arbeidskarrierer kan møte kritikk ovenfor hvordan de velger å balansere familieliv og arbeidsliv i eller utenfor ekteskap.
Beskrivelse
Master's thesis in History didactics
Utgiver
University of Stavanger, Norway
Serie
Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit