Blar i Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) på tidsskrift "Acta Didactica Norden (ADNO)"
Viser treff 1-4 av 4
-
Hva er eksistensielle spørsmål og svar – i skolen?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Læreplanene fra 2020 i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) og Religion og etikk (RE) har «utforsking av eksistensielle spørsmål og svar» som et av kjerneelementene, og denne artikkelen diskuterer hvordan ... -
Norskfaget i grunnskulelærarutdanningane – nyare utviklingstrekk
(Peer reviewed; Journal article, 2020-04)Lærarutdanningane i Noreg har gått igjennom hyppige reformer dei siste tiåra. Ein har fått mange strukturelle endringar, og det er forska lite på kva som skjer med innhaldssida i faga. I denne artikkelen blir faglege ... -
Podkast som produkt: Litterær kompetanse i elevproduserte podkaster i litteraturundervisningen på videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2022-04)Artikkelen utforsker elevproduksjon av podkaster i videregående skole ved å undersøke hvilken litterær kompetanse vg1-elever ved det studiespesialiserende programområdet uttrykker når de lager podkaster om samtidslyrikk i ... -
«Vi kastet elevene ut på dypet før». Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen hos fire norsklærere
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen har historiske røtter tilbake til antikken, men fikk fornyet interesse i Australia på 1980-tallet. I denne artikkelen forteller fire norsklærere fra ungdomsskolen og den videregående ...