Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFurlund, Randi Marie Bø
dc.date.accessioned2011-08-08T09:04:13Z
dc.date.available2011-08-08T09:04:13Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185406
dc.descriptionMaster's thesis in History didacticsen_US
dc.description.abstractOppgaven er skrevet ut fra en historiedidaktisk synsvinkel. Første del dekker teorifeltet og ser på begrepet historiedidaktikk og narrativ bruk av historien. Myten vil og ha en viktig plass i fremstillingen av den kollektive historien som er grunnleggende for et folk og en nasjon. Problemstillingen for analysen: Hvordan fremstod historiebruken i talene til Barack Obama og John McCain i 2008 da de var presidentkandidater i USA. Hvilke verdier og holdninger uttrykte de, og hvilke motiver kan knyttes til denne historiebruken. Oppgaven tar utgangspunkt i den amerikanske identitet. Hva er det som kjennetegne begrepet ”unique” som ofte brukes om land og folk? Et annet punkt som blir drøftet er fra ”the melting pot” til ”the salad bowl”. Dette tar opp den endringen som har skjedd i forhold til innvandring og befolkningssammensetning i USA. Dette var et viktig punkt i valgkampen i 2008. Hoveddiskusjonen i oppgaven ligger på analyse av åtte taler. Det er fire taler av hver av kandidatene, og de er ordnet i par. Temaene som er tatt opp er innvandring, utenrikspolitikk, landsmøtetalene og deres evne til å oppildne velgerne i en nedgangsperiode. Talene ser på hvilke personlige historier Obama og McCain bruker for å fremme sine synspunkt og knytte bånd til velgerne. Disse historiene knyttes igjen opp mot en nasjonal eller global historie. Kandidatene ønsker å uttrykke sine verdier gjennom de historiene de bruker. Disse gjenspeiler verdier som står sterkt i det amerikanske samfunnet som religion, lojalitet, arbeidsinnsats og den amerikanske drømmen. Som en naturlig del av analysene, blir det sett på noen av de retoriske grepene som talerne bruker. Obama og McCain har ulik måte å nærme seg tilhørerne på. McCain brukte en strategi som han kalte ”straight talk” mens Obama brukte mer av egne historie og gikk dypere i bruk av religion og amerikansk historie. Begge hadde sine slagord som preget kampanjen. Obamas slagord var ”change” og McCains var ”country first”.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;
dc.subjecthistoriedidaktikken_US
dc.titleKampen om å bli den 44. president i USA : en studie av historiebruken i talene til Barack Obama og John McCain i tidsrommet fra januar til valgdagen 4. november 2008en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber115 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel