• Vennskap mellom de yngste barna 

      Tengs, Sandra (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven vil bygge på problemstillingen “Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å legge til rette for vennskap mellom de yngste barna?”. For at jeg skulle få svar på min problemstilling brukte jeg kvalitativ ...
    • Vennskapsrelasjoner gjennom lek i barnehagen. 

      Thomassen, Kine (Bachelor thesis, 2022)
    • Verdiformidling i barnehagen 

      Bruflot, Cecilie (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven har tittelen «Verdiformidling i barnehagen». Den tar for seg hovedtemaene verdier og verdiformidling, og det er forsøkt å få frem noen måter som ledelsen arbeider på når det gjelder verdigrunnlaget i barnehagen. ...
    • Vi gikk en tur bort fra stien ... - På tur med de yngste barna i barnehagen 

      Emilie Øvrevik Sundve; Miriam Lund Neresen (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom denne oppgaven har vi tatt sikte på å belyse problemstillingen “hvilken praksis har de utvalgte barnehagene når det gjelder turer med de yngste barna i barnehagen? For å belyse problemstillingen har vi valgt å ...
    • - Vi gjør så godt vi kan: En studie om barnehagelæreres opplevelse av plantid 

      Helletun, Linn Tone (Master thesis, 2022)
      Denne studien handler om barnehagelæreres plantid. Barnehagelærere har krav på minst fire timer plantid hver uke. Begrepet plantid dreier seg om barnehagelærernes tid satt av til utviklingsarbeid, planlegging av pedagogisk ...
    • Vi kan ikke tilrettelegge mer i hverdagen for dette barnet enn det vi allerede gjør 

      Lie, Silje Karin Ramsvik (Bachelor thesis, 2024)
      Barnehagen er den første samfunnsinstitusjonen barn møter. Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i temaet inkludering av barn med særskilte behov. Hvem barn med særskilte behov er, deres rettigheter, og hva som er med ...
    • «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» 

      Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.; Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.; Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.; Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget; Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,; Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal; Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.; https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/; Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk; Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk; Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf; Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.; Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.; Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget; Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press; Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget; Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra; Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012; Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233; Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.; Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget; Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum; Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.; https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178; Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.; https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 (Bachelor thesis, 2024)
      Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ...
    • Vikarer i barnehagen-superhelter uten legitimitet. En kvalitativ studie av fire barnehagevikarer sitt syn på deltakelsen sin i barnehagens arbeid. 

      Surdal, Cathrine (Master thesis, 2022)
      I denne studien har jeg satt søkelys på deltakelsen til ufaglærte vikarer i barnehagen. Formålet var å synliggjøre vikarene som arbeidsgruppe, siden behovet for dem er større enn noen gang. Intensjonen var også å utvikle ...
    • Viktighet av kompetent pedagog i profesjonell yrkesutøvelse rundt formingsfaget i barnehagen. 

      Larsen, Nora Eie (Bachelor thesis, 2022)
      Formingsfaget har ulik vekting og søkelys i ulike barnehager. Innholdet i formingsfaget kan ha forskjellig betydning og innhold for ulike mennesker. Basert på tidligere erfaringer og kunnskaper, så vil den profesjonelle ...
    • Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen 

      Ree, Marianne (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)
      Forskning (Emilson & Johanson, 2017) viser at barns medvirkning i barnehagen ofte har et fokus på enkelt barns medvirkning, mer enn mot medvirkning som et spørsmål for fellesskapet. Formålet med denne avhandlingen er å få ...
    • Voksenrollen i arbeid med minoritetsbarn i lek 

      Kaliszewska, Aleksandra. (Bachelor thesis, 2024)
      Norge er nå et flerkulturelt samfunn med 870 000 innvandrere i inngangen av 2023 (ssb.no). Barnehagene i Norge er mer og mer flerkulturelle for hvert år som går og det er helt supert! Det som er viktig i en flerkulturell ...
    • Voksenrollen i barns kroppslige lek på uteområdet i barnehagen 

      Friestad, Anna; Knudsen, Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      Vi har skrevet en Bacheloroppgave med problemstillingen: «Hva kan man som barnehagelærer gjøre for at uteområdet i barnehagen blir tilpasset barns kroppslige lek?» I dette prosjektet har vi intervjuet to barnehagelærerpedagoger ...
    • Voksenrollen i dramapedagogisk arbeid for de yngste barna i barnehagen 

      Helmikstøl, Madeleine (Bachelor thesis, 2022)
    • Voksenrollen og lek 

      Valenzuela, Angelica (Bachelor thesis, 2023)
      Hensikten med denne oppgaven er å prøve å bli mer kjent med teori og hva den sier om voksendeltakelse i barns lek. Det er et tema som interesser meg spesielt når jeg jobber i barnehage selv. Lek er et omfattende begrept, ...
    • Voksnes deltakelse i barns lek 

      Johansen, Thomas. (Bachelor thesis, 2022)
    • Voksnes tilrettelegging for kroppslig lek inne på småbarnsavdeling 

      Egeland, Rebekka (Bachelor thesis, 2022)
    • “We are peasants”: Exploring place, identity and the political role of educators with the Zapatistas of Mexico and Norwegian early childhood educators. 

      Maison, Lea Marie (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article explores the significance of peasant culture for sustainability education, the political engagement of the educator with sustainability and the understanding of herself as a political agent of change. Paolo ...
    • “We Need Sound Too!” Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories Together 

      Undheim, Marianne (Peer reviewed; Journal article, 2020-10)
      In most contemporary societies there is broad access to a range of digital technologies. However, in the current debate concerning digital technology in early childhood education and care institutions (ECEC), digital ...
    • ‘When the eye begins to see and the ear begins to hear’: Teaching infant observation at university level 

      Abrahamsen, Gerd Randi (Peer reviewed; Journal article, 2020-05)
      This paper presents the author’s work in introducing a modified version of infant observation as a requirement of a university course in Early Childhood Education, a qualification course for Nursery Teachers in a Norwegian ...