Browsing Department of Education and Special Education by Subject "lese- og skrivevansker"
Now showing items 1-6 of 6
-
Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke og beskrive sammenhengen mellom kontekstuelle betingelser i skolen og elevenes motivasjon, og mestringsopplevelser. Studien tar utgangspunkt i seks informanter fra 4. til 6. ... -
Hvilke oppfatninger kan man finne blant pedagoger om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes blant elever med lese- og skrivevansker og emosjonelle problemer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien er å få økt forståelse og innsikt i hvilke oppfatninger pedagoger i ungdomsskolen har om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes hos elever som i tillegg ... -
Hvordan lykkes skolen i å skape gode læringsbetingelser for elever med lese- og skrivevansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)I dette studiet har 8 elever og deres foresatte blitt spurt om ulike aspekter ved elevenes spesialundervisning. Det har blitt stilt spørsmål om trivsel, organisering, opplæring og evaluering, metakognisjon, motivasjon, ... -
"Ka e komplekse grafemar"? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer knyttet til PPT sin rådgivning i forhold til sakkyndig vurdering av lese- og skrivevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne undersøkelsen har vært å få mer kunnskap om hvordan lærere opplever å forstå sakkyndige vurderinger av elever med lese- og skrivevansker og hvilke faktorer lærere og PPT opplever som mest sentrale i ... -
Tidlig identifisering - er det nok? Læreres erfaringer knyttet til å få identifisert elever som kan være i faresonen for å utvikle lesevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Målet med studien var å undersøke hvordan lærere som i starten av 1. trinn fikk vite om de hadde elever i klassen som kunne være i faresonen for å utvikle lesevansker opplevde situasjonen, og hva de vektla i undervisningen ... -
Tidlig innsats: Faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvem som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker i starten av 1. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-20)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1.trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Videre ...