Blar i Department of Education and Special Education på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 1437
-
Coping styles and emotional and behavioural problems among Norwegian grade 9 students
(Journal article; Peer reviewed, 2004)The main purpose of this study was to explore the relations between coping styles and emotional and behavioural problems among adolescent students. The study was conducted as a survey among a representative sample of ... -
Researching classroom processes of inclusion and exclusion
(Journal article; Peer reviewed, 2005-04)The aim of this paper is to discuss processes of inclusion and exclusion in compulsory classrooms where both Norwegian and Norwegian Sign Language (NSL) are used. The Norwegian Education Act 1998, section 2–6, gives deaf ... -
Norskopplæring av voksne innvandrere : en studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2005-10)Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet for innvandrere. Studien har en sosiokulturell læringsteori som bakteppe der læring er knyttet til deltakelse i sosial praksis. ... -
Generating sets for Beurling algebras
(Journal article; Peer reviewed, 2006-05)Generating sets for Beurling algebras -
Innovasjonsarbeid i skolen og rektors rolle : en studie av fire skolers arbeid med programmet Connect Oslo
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)Det foregår i dag mye innovasjonsarbeid i skolen, både initiert av skolen selv og pålagt skolen utenfra. Innovasjonsarbeid er definert som ”en planlagt endring som har til hensikt å forbedre praksis” (Skogen & Sørlie ... -
Det levende lærerarbeidet
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det. -
Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ... -
Det utematiserte kjønnet : en analyse av spesialpedagogikkens heteronormative forutsetninger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)Kjønn gjennomsyrer vår hverdag, og preger alle våre møter med andre, i form av fordommer og forventninger, måter vi omgås på, måter vi snakker til hverandre på. Kjønn har betydning sosialt, kulturelt, økonomisk og politisk. ... -
Barns leseferdigheter før og etter Kunnskapsløftet : en sammenlignende studie av et utvalg elevers leseferdigheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med oppgaven var å se på noen elevers leseferdigheter i slutten av første klasse før og etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Som erfaren førsteklasselærer hadde jeg et behov for å finne ut om dagens første ... -
Skolens rolle i forhold til elever med emosjonelle vansker, med vekt på angst og depresjon
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgaven handler om skolens rolle i forhold til elever med emosjonelle vansker, med vekt på angst og depresjon. For å se nærmere på dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i hvordan lærerne selv ser på deres muligheter ... -
Tilpassa opplæring : et historisk perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Leseforståelsesstrategier hos elever på femte trinn : en kvalitet undersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med denne oppgaven er å utforske leseforståelsesstrategiene hos fire elever på femte trinn som har skåret innenfor mestringsnivå en og tre på den nasjonale leseprøven høsten 2007. I denne forbindelse ønsker jeg å ... -
Hvordan forstår og praktiserer lærerne i den videregående skole elevmedvirkning/medbestemmelse, og hvilken betydning mener de det har for elevenes motivasjon, trivsel og læring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Som en del av studiet Master i Spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger, har jeg gjennomført et forskningsprosjekt hvor jeg har undersøkt hvordan lærerne i den videregående skolen forstår og praktiserer elevmedvirkning ... -
Real-life connections in Japan and the Netherlands : National teaching patterns and cultural beliefs
(Journal article; Peer reviewed, 2008)The TIMSS 1999 Video Study revealed that Japan had the lowest (of the seven participating countries) amount of real-life connections in the eight grade mathematics classrooms, whereas the Netherlands had the highest ... -
Hvordan er emnet divisjon i læreverk i matematikk i 8. klasse tilpasset lesesvake elever?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. ... -
Hvilken rolle spiller kosthold for elevers konsentrasjon og læring : en systematisk oversikt
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med denne oppgaven er primært å oppsummere de empiriske funn som har kommet frem gjennom studier som omhandler temaet kosthold og konsentrasjon hos barn i skolealder. Det er også ønskelig å se på hvorvidt disse ... -
Veien videre : Cued speech og cochleaimplantat : et lovende partnerskap? : en studie av Cued Speech som mulig verktøy i opplæringen av barn med cochleaimplantat i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Kollegalæring i barnehagen. Erfaringer fra et prosjekt om gruppeledelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Temaet for studien er kollegalæring i barnehagen. Formålet er å se hvordan førskolelærere opplever og beskriver kollegagrupper som læringsarena i et prosjekt om å utvikle håndbok i gruppeledelse. Jeg tar utgangspunkt i en ... -
Inkluderingsarbeid i barnehagen : en kvalitativ studie utført ved spesielt tilrettelagt avdeling med særlig fokus på barnet med nedsatt funksjonsevne sine muligheter for aktiv deltakelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgavens formal er a finne ut av og seke etter beskrivelser som kan si noe om hva aktiv deltakelse i lek og samspill innebeerer, hvordan dette fremtrer i hverdagen for et enkelt barn med funksjonsnedsettelse ved ...