Innovasjonsarbeid i skolen og rektors rolle : en studie av fire skolers arbeid med programmet Connect Oslo
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185540Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Det foregår i dag mye innovasjonsarbeid i skolen, både initiert av skolen selv og
pålagt skolen utenfra. Innovasjonsarbeid er definert som ”en planlagt endring som har
til hensikt å forbedre praksis” (Skogen & Sørlie 1992).
Fullan (1991) deler fasene i et endringsarbeid inn i tre faser: initiering, implementering
og institusjonalisering. Initiering er en forberedelses- og klargjøringsfase,
implementering er gjennomføringen av endringen mens institusjonalisering er fasen
hvor endringene skal bygges inn i de daglige rutinene. Min studie retter fokus mot
initieringen og implementeringen av prosjektet Connect Oslo i fire skoler og da særlig
mot rektors rolle i arbeidet slik rektor selv opplevde det.
Connect Oslo var et innovasjonsprogram som ble initiert utenfra skolene.
Utdanningsetaten i Oslo og Senter for Atferdsforskning. Imidlertid hadde skolene stor
grad av frihet i utformingen av tiltak i arbeidet slik at det møtte de behov skolene
hadde.
Rektorene ved de fire skolene ble intervjuet en gang hver om deres rolle i initiering og
implementering av Connect Oslo ved sin skole. Hensikten var å se på hvilken måte de
hadde bidratt og for så å se dette i forhold til teori og tidligere forskning. Funn fra mine
intervjuer tyder på at alle rektorene hadde en sentral rolle i initieringsfasen av
programmet. Det var de som tok initiativet til å søke om deltakelse og de var opptatt
av at programmet møtte behov de hadde på skolen. Skolens prosjektgruppe
(ressursgruppe) viste seg å være viktig i arbeidet på skolene. Rektor var med i disse
gruppene, enten som leder eller medlem.
Det går fram av undersøkelsen at implementeringen har foregått noe ulikt på skolene,
men at rektor på alle skolene har hatt oppgaver som pådriver, tilrettelegger og
problemløser som sentral. Imidlertid er det forskjell på hvordan rektorene har fulgt opp
disse rollene over tid, noe som kan ha betydning for om implementeringsfasen gir
grunnlag for en senere institusjonalisering av endringen.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education