Inkluderingsarbeid i barnehagen : en kvalitativ studie utført ved spesielt tilrettelagt avdeling med særlig fokus på barnet med nedsatt funksjonsevne sine muligheter for aktiv deltakelse
Abstract
Denne oppgavens formal er a finne ut av og seke etter beskrivelser som kan si
noe om hva aktiv deltakelse i lek og samspill innebeerer, hvordan dette fremtrer i hverdagen
for et enkelt barn med funksjonsnedsettelse ved en spesielt tilrettelagt avdeling i en barnehage.
Muligheter men ogsa begrensninger for aktiv deltakelse betraktes i lys av samspillet mellom
den voksne og barnet i det spesifikke miljeet som avdelingen utgjer. Undersekelsen er
gjennomfert i form av et feltarbeid, med observasjoner og intervjuer samt nedtegnelse av
feltnotater som metoder. Resultat sarnt konklusjon av undersekelsen er at aktiv deltakelse i
lek og sarnspill ser ut til a ligge knyttet opp mot de for barnet neere personene i barnehagen,
og deres vurdering og tilrettelegging.
Abstract: The purpose of this study is to find out and look for descriptions that can tell us
some of the content of what active participation i play and interaction is, and how it is
manifesting it self in everyday life for the single disabled child at a special organized
department in a preschool day care institution. Prospects but also limitations for active
participation is considered in light of the interaction between the grown up and the child in the
spesific environment of the department. The study is carried out as a field study with use of
observations, interviews and notes written from the field. Results and conclusion of the study
is that active participation in play and interaction seems to be connected to the close persons
of the child in the day care institution, and their evaluation and adjustments.
Description
Master's thesis in Special education