Norskopplæring av voksne innvandrere : en studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet
Master thesis
View/ Open
Date
2005-10Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet for innvandrere. Studien har en sosiokulturell læringsteori som bakteppe der læring er knyttet til deltakelse i sosial praksis.
Formålet med prosjektet har vært å kartlegge hvordan lærere i praksisfeltet tilrettelegger for språklæring etter føringer i den nye Introduksjonsloven (2003) der nye former for samarbeid blir krevd for å få til et helhetlig program for flyktningene. Lærernes arbeid kan igjen belyse inkluderende / ekskluderende prosesser for deltakelse og innflytelse i praksisfeltet. Empirien i oppgaven er i hovedsak hentet fra intervju med fire lærere, samt en rektor og en inspektør. Jeg har også vært ute på læringsarenaene for å observere lærerne i deres daglige arbeid. Videre er planer, lover og dokument en del av empirien. Resultat og drøfting viser at læreren er en sentral aktør i realiseringen av introduksjonsprogrammet. Gjennom daglige møter, blir læreren et fast holdepunkt, en betydningsfull støttespiller som ser flyktningenes behov for tillit og anerkjennelse. Forskjellige former for språkpraksis, på kommunale arbeidsplasser eller ved skolenes egne kurs, gir ulike muligheter for deltakelse på læringsarenaene. Inkluderende / ekskluderende prosesser gjør seg gjeldende både for flyktningene og lærerne.
Description
Master's thesis in Special education