• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kollegalæring i barnehagen. Erfaringer fra et prosjekt om gruppeledelse.

Nygaard, Anne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Nygaard, Anne.pdf (316.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/185538
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [542]
Abstract
Temaet for studien er kollegalæring i barnehagen. Formålet er å se hvordan førskolelærere opplever og beskriver kollegagrupper som læringsarena i et prosjekt om å utvikle håndbok i gruppeledelse. Jeg tar utgangspunkt i en modell om læring i grupper (Farr, Sin & Tesluk, 2003) og fokuserer på inputfaktorer, prosessfaktorer og outputfaktorer. Mine inputfaktorer er motivasjon for arbeidet, mine prosessfaktorer er metodikken som brukes og klimaet i gruppa og mine outputfaktorer er opplevd læringsutbytte.

Det ble brukt kvalitativ metode basert på semistrukturert intervju, der seks førskolelærere fra tre barnehager ble intervjuet. Oppsummering av resultatene viser at alle deltakerne jeg intervjuet var motivert for arbeidet i prosjektet ettersom de opplevde prosjektet som relevant for deres arbeidshverdag. Styrers medvirkning til prosjektets tilrettelegging var med å fremme deltakernes motivasjon. Metodikken fremmet læring ved å regulere dialogen slik at alle sine meninger ble hørt og alle måtte lytte til det de andre hadde å si, og klima opplevdes som trygt nok til å eksponere det en hadde på hjertet. Informantene rapporterte først og fremst økt bevissthet og økt felles forståelse som læringsutbytte. Det var færre som hadde begynt å se endret atferd som et resultat av gruppesamlingene.
Description
Master's thesis in Special education
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit