Kollegalæring i barnehagen. Erfaringer fra et prosjekt om gruppeledelse.
Master thesis
View/ Open
Date
2008Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Temaet for studien er kollegalæring i barnehagen. Formålet er å se hvordan førskolelærere opplever og beskriver kollegagrupper som læringsarena i et prosjekt om å utvikle håndbok i gruppeledelse. Jeg tar utgangspunkt i en modell om læring i grupper (Farr, Sin & Tesluk, 2003) og fokuserer på inputfaktorer, prosessfaktorer og outputfaktorer. Mine inputfaktorer er motivasjon for arbeidet, mine prosessfaktorer er metodikken som brukes og klimaet i gruppa og mine outputfaktorer er opplevd læringsutbytte.
Det ble brukt kvalitativ metode basert på semistrukturert intervju, der seks førskolelærere fra tre barnehager ble intervjuet. Oppsummering av resultatene viser at alle deltakerne jeg intervjuet var motivert for arbeidet i prosjektet ettersom de opplevde prosjektet som relevant for deres arbeidshverdag. Styrers medvirkning til prosjektets tilrettelegging var med å fremme deltakernes motivasjon. Metodikken fremmet læring ved å regulere dialogen slik at alle sine meninger ble hørt og alle måtte lytte til det de andre hadde å si, og klima opplevdes som trygt nok til å eksponere det en hadde på hjertet. Informantene rapporterte først og fremst økt bevissthet og økt felles forståelse som læringsutbytte. Det var færre som hadde begynt å se endret atferd som et resultat av gruppesamlingene.
Description
Master's thesis in Special education