Hvordan forstår og praktiserer lærerne i den videregående skole elevmedvirkning/medbestemmelse, og hvilken betydning mener de det har for elevenes motivasjon, trivsel og læring?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185547Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Som en del av studiet Master i Spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger, har jeg
gjennomført et forskningsprosjekt hvor jeg har undersøkt hvordan lærerne i den videregående
skolen forstår og praktiserer elevmedvirkning og om elevmedvirkning har betydning for
elevenes motivasjon, trivsel og læring. For å forsøke å svare på dette har jeg intervjuet syv
lærere ved fire videregående skoler. Jeg har også brukt tidligere forskning og teori til å
understøtte mine egne funn.
Resultatene fra undersøkelsen viste at lærerne hadde varierende forståelse av begrepet
elevmedvirkning, og at det også var en del forskjeller i hvordan de praktiserte
elevmedvirkning. Elevene hadde stor grad av medvirkning på enkelte områder, mens på andre
områder var den nesten fraværende. Lærerne anså elevmedvirkning som viktig både sosialt og
faglig, både fordi det hadde betydning for kommunikasjon og samhandling mellom lærer og
elev, og fordi det kunne utvikle elevenes selvstendighet, identitet og evne til samarbeid. Det
kom også fram gjennom undersøkelsen at det var en sammenheng mellom graden av
elevmedvirkning og elevenes motivasjon, trivsel og læring.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education