• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilken rolle spiller kosthold for elevers konsentrasjon og læring : en systematisk oversikt

Bø, Elisabeth Bjørnsson
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bø, Elisabeth Bjørnsson.pdf (518.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/185549
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [542]
Abstract
Målet med denne oppgaven er primært å oppsummere de empiriske funn som har kommet

frem gjennom studier som omhandler temaet kosthold og konsentrasjon hos barn i skolealder.

Det er også ønskelig å se på hvorvidt disse funnene kan overføres til norske barn og unge, og

hvilke effektstørrelser kostendringstiltak ser ut til å ha i forhold til pedagogiske tiltak. Denne

oversikten baserer seg på tre tidligere gjennomførte oversikter. Disse inneholder en vurdering

av til sammen 53 artikler som omhandler tema kosthold og konsentrasjon, som er publisert

frem til juli 2006. Med disse som bakteppe er det blitt gjennomført søk i fagdatabaser, som

har resultert i 18 artikler som omhandler temaet. Alle disse 18 er publisert etter at de

foregående oversiktsartiklene ble utarbeidet. Artiklene er utarbeidet fra studier med ulik

design, henholdsvis ekte eksperimenter, kvasi-eksperimenter og tverrsnittsundersøkelser. En

har valgt å vektlegge ekte eksperimenter i størst grad, deretter kvasi-eksperimenter og til slutt

samvariasjonsstudier.

For å danne et bilde av hvilken betydning ulike sentrale næringsstoffer antas å ha for

menneskekroppen og evnen til konsentrasjon, vil et utvalg av næringsstoffer bli omtalt. Fokus

vil være på vitaminer, mineraler og sporstoffer, omega-3 og omega-6 fettsyrer, samt glukose.

I tilknytning til glukose vil det først og fremst bli tatt opp i sammenheng med type kosthold,

spesielt frokost. I tillegg anerkjennes det at andre faktorer spiller inn på konsentrasjon og

læring, og noen av disse blir beskrevet for å sette kostholdsfaktoren inn i en større

sammenheng. Andre faktorer enn de nevnte i denne oppgaven kan også spille inn på både

barn og unges konsentrasjon og læring.

Resultatene av studiene i denne oversikten gir indikasjoner på at tilskudd av mineral og

vitamintilskudd, tilskudd av flerumettede fettsyrer, og frokost med lav GI kan gi en positiv

effekt på barns konsentrasjon og læring. Spesielt synes det å være grunnlag for å tro på

positive effekter for barn med atferds- og lærevansker, som for eksempel ADHD og dysleksi.

Funnene er imidlertid ikke entydige nok, og studiene er gjennomført i utvalg som kun gir

begrenset mulighet for generalisering til vanlige norske skolebarn. For å replisere de funnene

som er gjort til nå, samt å teste de positive virkningenes varighet, er det behov for flere studier

med godt kontrollerte forskningsdesign. Studiene bør fortrinnsvis utføres i norske eller

nordiske forhold som gir større mulighet for å generalisere resultater til norske elever. I tillegg

bør studiene ha avhengige variabler som er mer direkte generaliserbare til konsentrasjon og læring i skolen. Det optimale for å trekke slutninger om norske forhold innen dette vil være

norske studier, gjennomført i en konkret skolesituasjon.
Description
Master's thesis in Special education
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit