Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på forfatter "Gjære, Åsmund Lillevik"
-
Analytisk observasjon av elevers algebraiske tenkning gjennom innføring av tenkende klasserom
Grønstad, Live Gabrielsen (Master thesis, 2023)Gjennom kunnskapsløftet 2020 utfordres lærere til å kunne analytisk observere elevenes matematiske tenkning. Denne masteroppgaven utforsker potensialet som ligger i undervisningsmetoden tenkende klasserom for å analysere ... -
Elevers motivasjon og engasjement i et tenkende klasserom
Vistnes, Marie Bergsaker (Master thesis, 2023)En av matematikklærerens mange oppgaver er å motivere elevene til arbeidet med faget. Motivasjon er ikke bare et mål i seg selv, men også et middel for å oppnå læring og å styrke elevenes prestasjoner. Læreren har mulighet ... -
Lavtpresterende elevers motivasjon i et tenkende klasserom: Fra frustrasjon til motivasjon.
Støle, Emilie (Master thesis, 2023)Flere rapporter viser at en stor andel av norske elever presterer lavt i matematikk. Årsakene er ulike, men en mulig faktor kan være lav motivasjon. Med bakgrunn i dette kan en som lærer stille seg spørsmålet om det er ... -
Læreres og elevers bruk av Kikora og Campus Inkrement – «De vil bare bli ferdige og komme i mål»
Nord-Varhaug, Preben Leander (Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan digitale verktøy ble brukt av lærerne i matematikkundervisningen, hvilken kompetanse lærerne hadde i digitale verktøy og hvordan elevene brukte digitale ... -
Ungdomsskoleelevers opplevelse i møte med realistiske matematikkoppgaver.
Vestbøstad, Ottar (Master thesis, 2023)Sammendrag Som matematikklærer i dagens skole ønsker man at elevene skal utvikle en matematisk forståelse som kan være til nytte for dem senere i livet. Elevene derimot kan ha utfordringer med å se nytteverdien av det de ...