Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "vokabular"
Viser treff 1-7 av 7
-
Barns vokabular og hjemmemiljø. En studie av barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring - sett i sammenheng med hjemmemiljø.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Formålet med studien er å undersøke barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring – sett i sammenheng med mors utdanning og skriftspråklige aktiviteter i hjemmet. Bakgrunn for studien er at vokabular ... -
Forutsetning for læring hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige barn i overgang mellom barnehage og skole. Språk, relasjon til pedagog og sosiale nettverk som viktige faktorer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-10)Dette er en understudie av SKOLEKLAR-prosjektet som er utarbeidet av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, ved Universitetet i Stavanger. Målet med studien er å se om minoritetsspråklige og majoritetsspråklige ... -
Forutsetninger for læring i førskolealder : Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos majoritetsspråklige og minoritetsspråklige førskolebarn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne studien er en understudie av prosjekt SKOLEKLAR og handler om minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarns evne til selvregulering, språk og relasjonen til pedagogen. Dette er temaer som ser ut til å være ... -
Kan du lese for meg? En studie av elevers leserelaterte ferdigheter ved skolestart sett i sammenheng med lesemiljø i hjemmet
(Master thesis, 2015-06-10)Formålet med denne studien var å få ny kunnskap om sammenhengen mellom leserelaterte aktiviteter i hjemmet og barns leserelaterte ferdigheter ved skolestart. Home literacy environment blir i denne masteroppgaven oversatt ... -
Selvregulering blant barn i norske barnehager: Samvarierer denne evnen med andre utviklingsfaktorer og med forhold knyttet til barnas hjem?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-15)Hovedtemaet for denne masteroppgaven er norske førskolebarns selvregulering. Det forskes mye på barns selvregulering internasjonalt, men det er lite forskning på dette området blant norske barn. Denne studien er en ... -
Vokabular og kjønn ved skolestart. En kvantitativ studie av vokabularnivå, og literacy miljø hjemme og initiativ til høytlesning blant gutter og jenter i starten av skoleløpet.
(Master thesis, 2015-06-10)Hensikten med denne studien var å utforske kjønnsforskjeller ved skolestart, og å se nærmere på årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Det er internasjonalt anerkjent at vokabular er en viktig predikator for ... -
Vokabularundervisning - quick and dirty
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Barn begynner på skolen med store variasjoner i vokabularstørrelse. Vokabular spiller en viktig rolle i lesing og elevenes akademiske suksess. Samfunnets krav til literacy øker, og elevenes vokabularstørrelse er en begrensende ...