Kartlegging av og strategiopplæring for elever med matematikkvansker på småskoletrinnet : hvordan kartlegges elever med matematikkvansker ved ulike skoler?
Master thesis

View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Forskning på matematikkvansker har vært et ”forsømt” området, sammenlignet med forskning
på lesevansker (Zeleke, 2004). Forskning viser at 10-15 prosent av dagens elever ikke
behersker de fire regningsartene når de går ut av ungdomsskolen (Ostad, 1999). Det positive
er at det blant forskere viser at ”Interessen for matematikklæring er større enn noensinne”
(Ostad, 2008, p. 8). Snorre Ostad og Margit Askeland har blant annet gjennomført studier i Hå
kommune. Hovedfokuset var da rettet mot strategier og strategiopplæring i matematikk
(Ostad, 2008).
Den norske skolen bygger på prinsippet om tilpasset opplæring. Det innebærer at alle elever
har rett til tilpasset opplæring etter egne evner og forutsetninger (Opplæringsloven, 1998). I
matematikk må lærerne da ha tilstrekkelig kunnskap på fagområdet. De må blant annet ha
kjennskap til ulike regnestrategier, matematikkvansker og bruk av kartleggingsmateriell for å
kunne tilpasse opplæringen til hver enkelt elev (Ostad, 2008).
Formålet med denne oppgaven er å bli kjent med hvordan ulike skoler kartlegger og
tilrettelegger for strategiopplæring. For det første vil jeg undersøke hvordan de ulike skolene
kartlegger elever med matematikkvansker. Videre vil jeg undersøke hvordan de ulike skolene
sier at de tilrettelegger for strategier i opplæringen, og jeg har følgende problemstillinger jeg
studerer:
Hvordan kartlegges elever med matematikkvansker ved ulike skoler?
Hvordan tilrettelegges strategiopplæringen for elever med matematikkvansker ved de
ulike skolene?
For å kunne svare på problemstillingene er det nødvendig med en forskningsmetode som gir
rom for å få tak i skolers fokus på kartlegging og strategiopplæring. Jeg har derfor benyttet en
kvalitativ tilnærming, med bruk av intervju som metode for å innhente aktuell informasjon.
Kvale (1997) påpeker at målet med et forskningsintervju er å innhente kunnskap om
intervjuobjektets dagligliv ved å stille aktuelle spørsmål. Ved å benyttet intervju vil jeg
forhåpentligvis får svar på problemstillingene. Det ble i denne studien gjennomført intervju av
pedagoger fra 5 ulike skoler. Det innsamlede datamaterialet fra intervjuene ble analysert og
systematisert ut fra to kategorier, kartlegging og strategiopplæring. Gjennom intervjuene kom det frem at de fem skolene hadde ulike fokus på kartlegging og
strategiopplæring. På tross av ulike fokus blant informantene ble hovedfunnene kategoriserte
ved ni aspekt som tilsynelatende så ut til å være felles.. I forhold til kartlegging var det fire
aspekter. Disse var observasjon av elevene, bruk av kapittelprøver og ulike egenproduserte
prøver og oppgaver, bruk av ulike normerte og standardiserte prøver og kartlegging av elevers
strategier. Intervju transkripsjonene viste at fokus på strategier i opplæringen var forskjellig
blant informantene. Likevel var det fem aspekter som informantene hadde til felles. Disse var
samtale om hvordan elevene løste oppgaven, bruk av konkreter i opplæringen, fokus på
tiervenner, egenproduserte oppgaver i forhold til strategiopplæring og fokus på strategier i
opplæringen. Gjennom å studere transkripsjonene fra lærerintervjuene, fant jeg at disse ni
aspektene ble vektlagt i ulik grad hos informantene.
Description
Master's thesis in Special education