Dette har vi ventet på så lenge : multiboka en lærebok for elever med spesifikke språkvansker.
Master thesis

View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Tematikken i denne masteroppgaven er todelt. Her belyses læring ved hjelp av multimedia, samtidig som det blir gjort rede for spesifikke språkvansker (SSV) og hvilke utfordringer dette innebærer for læring. Målet har vært å drøfte om Multiboka (digital lærebok i naturfag) kan være et pedagogisk hjelpemiddel for elever med SSV. For å kunne si noe om dette valgte jeg først se hva de elevene som brukte boka synes om den.
Datagrunnlaget mitt består av utfylte spørreskjema fra 34 elever, intervju med 1 lærer og mine egne studier av Multiboka. De empiriske funnene blir drøftet i lys av læringsprosessen hos elever med SSV.
Konklusjonen som kan trekkes ut fra drøfting av funn og teori, kan synes å ende opp med at Multiboka, som den fremstår i dag, ikke er en lærebok som alene kan fylle alle
undervisnings-, motivasjons- og opplæringsbehov verken hos alle elever eller hos elever med SSV. Læring ved hjelp av multimedia synes derimot å være en ideell måte å lære på for elever med SSV og Multiboka ser ut til å kunne, gjennom justeringer og videreutvikling, ha potensiale til å bli den boka disse elevene venter på.
Description
Master's thesis in Special education