Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Linda Eloise
dc.date.accessioned2010-07-12T10:32:54Z
dc.date.available2010-07-12T10:32:54Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185629
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractHensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging til elever med psykose. For å besvare problemstillingen ønsket jeg å finne ut hvilke erfaringer lærerne hadde om psykisk helse program, hva de kunne om psykosesymptomer og identifisering, hva de mente de kunne gjøre i et tilretteleggingsarbeid og om behovet for mer informasjon, kunnskap og samarbeid. Jeg benyttet kvalitativ forskingsmetode og semi-strukturert intervju av seks kontaktlærere i fire ungdomsskoler i Stavanger. Intervjuene ble tatt opp på mp3 spiller, transkribert og analysert fenomenologisk ved hjelp av meningskategorisering og manuell koding. Resultatene ble presentert i tabell og prosaform. 12 tabeller visualiserte lærernes mest representative svar. Jeg kunne ikke generalisere mine funn i denne studien, men resultatet dannet et grunnlag for drøfting i lys av relevant teori. Resultatene viste at lærene hadde noe, men lite kunnskap om psykisk helseprogram i skolen. Selv om noen av lærerne kunne si noe om symptomer og risikofaktorer for psykose kom det frem at allmennlærere ikke har nok kunnskap om dette, og ikke vet hva de skal se etter når det gjelder å oppdage psykose hos en elev. Lærerne mente at de heller ikke har forutsetninger for å kunne tilrettelegge undervisning for elever med psykose på grunn av sin manglende kunnskap om dette. Lærerne viste stort behov for mer kunnskap om identifisering av psykose hos elever. De mente de ikke hadde kunnskap til å håndtere en elev med psykose alene og viste til et stort behov for veiledning, informasjon og samarbeid med fagfolk. Teori hevder at lærere kan være av svært stor betydning for elever med tegn på psykose. Lærerne kan spille en viktig rolle og har gode muligheter til å identifisere og hjelpe elever med tegn på psykose i en tidlig fase hvis de vet hva de skal se etter. Læreren kan være en trygg relasjon som bidrar med å forebygge, hindre eller mildne sykdomsforløpet mens eleven venter på behandling. Uoppdaget og ubehandlet psykose kan bli et mer langvarig og komplisert forløp. Med tidlig identifisering og behandling er prognosen for å bli frisk mye bedre, og behandlingen mer kortvarig. Skolens mål i et forebyggende psykisk helseperspektiv bør derfor være at lærere får kunnskap og trygghet om tidlige tegn på psykose, handlingsstrategier, tilrettelegging og samarbeidskompetanse. På den måten kan læreren bli bevisst på sin viktige rolle i et tidlig intervensjonarbeid knyttet til elever med psykose.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;
dc.subjectpsykisk helse i skolenen_US
dc.subjectpsykoseen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleHar lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber91en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel