Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRosland, Siv Karin
dc.date.accessioned2010-07-12T11:45:00Z
dc.date.available2010-07-12T11:45:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185633
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractDen siste tiden har det vært et økt fokus på tilpasset opplæring i media. I de fleste artikler og dokumentarer blir historiene presentert fra elevenes perspektiv og lærernes erfaringer og opplevelser blir tilsidesatt. I dette prosjektet ønsker jeg å konstruere ny kunnskap som kan redegjøre for nyutdannede læreres mestringsopplevelser i møtet med kravet om tilpasset opplæring. Jeg ønsker også å se nærmere på hvilke mestringsstrategier lærerne bruker og hvordan veiledning og skolekultur påvirker mestringen. For å belyse problemstillingen min har jeg benyttet meg av kvalitativt forskningsintervju som metode. Analysene og tolkningene av empirien er gjort med utgangspunkt i hermeneutisk filosofi. Funn fra studien indikerer at de nyutdannede lærerne er usikre på hva begrepet tilpasset opplæring innebærer og hvordan de skal og bør forholde seg til det i praksis. De benytter en blanding av emosjonsfokuserte – og problemfokuserte mestringsstrategier i arbeidet, men det er de emosjonsfokuserte strategiene som er dominerende. Lærerne opplever mer mestring i forbindelse med å legge til rette for lekser enn når de underviser i klasserommet. Flere av lærerne opplever frustrasjon i kollegiet i forbindelse med kravet om tilpasset opplæring. Lærerne forklarer også at de blir påvirket av skolekulturen på arbeidsstedet. De har allikevel delte meninger når det gjelder hvorvidt skolekulturen påvirker hvordan de mestrer kravet om tilpasset opplæring. Samtlige av lærerne som har deltatt i kommunen og Universitetet sitt veiledningsprogram, NYMY, opplever at de har fått økt tro på egne evner. Det er allikevel bare en av informantene som opplever at veiledningen har påvirket hvordan hun mestrer kravet om tilpasset opplæring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectmestringen_US
dc.subjectmestringsstrategien_US
dc.subjectskolekulturen_US
dc.subjectveiledningen_US
dc.titleNyutdannede læreres mestringsopplevelser i møte med kravet om tilpasset opplæring i grunnskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber79en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel