Samspillet mellom regnestrategier, representasjoner og regneferdigheter : en kvalitativ studie av tre elever med regnevansker
Master thesis

View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1165]
Abstract
Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan noen sentrale emner innen forskning rundt matematikkvansker kommer til uttrykk hos elver med vansker i faget. Representasjoner relatert til tall og regning, regnestrategier og regneferdigheter er de sentrale faktorene som undersøkes. Også enkelte andre faktorer som for eksempel emosjonelle forhold tas med i betraktningen. Det er av spesiell interesse å undersøke om en kan belyse hvordan disse ulike faktorene gjensidig påvirker hverandre i elevenes utvikling.
Studien bygger på ulike rapporter fra prøver, tester og annen utredning, samt rapporter og notater fra støtteundervisning som ble satt i verk etter testingen, med mer. Dette er i samsvar med en klar målsetting om en skolerelatert tilnærming.
Funnene i studien antyder at det er en sammenheng mellom de ulike faktorene og at disse gjensidig påvirker hverandre. Nye spørsmål reises. Blant annet antyder studiens funn at et fokus på samspillet kan gi nye didaktiske muligheter. Dette bør undersøkes videre.
Description
Master's thesis in Special education