Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRishovd, Kaja
dc.date.accessioned2010-07-12T11:33:33Z
dc.date.available2010-07-12T11:33:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185643
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractBakgrunn for valg av tema og problemstilling Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem og det er viktig å forebygge mobbing så tidlig som mulig. I rammeplan for barnehager (2006) står det at ”barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker avvisning, mobbing og vold” (Kunnskapsdepartementet, 2006:18). I denne oppgaven blir det tatt opp mobbing i barnehagen fordi det er et viktig tema å ta opp, og fordi det savnes mer kunnskap omkring dette temaet. Det meste av forskningen som er gjort innen mobbeproblematikken er gjort med skoleelever, og denne oppgavens ønske er å bidra til økt bevissthet omkring fenomenet mobbing i barnehagen. Problemstillingen ble derfor slik: ”Hvordan forstår pedagogiske ledere i barnehagen fenomenet mobbing? Hva ser de av og hvordan håndteres atferd som gir grunn til bekymring i barns samspill? Teorigrunnlag og metode Teorigrunnlaget omhandler ulike kilder der ansatte i barnehagen kan finne kunnskap om mobbing, det tas opp negativ atferd, aggresjon og mobbing som en del av atferden som kan gi bekymring og til slutt vil sosial kompetanse og sosiale samspill bli omtalt som en viktig del av arbeidet med håndtering og forebygging av mobbing og annen negativ atferd. Under forskningsprosessen er det brukt en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærmingsmåte med kvalitativt semistrukturert intervju som metode. De fire informantene som deltok i studien arbeider som pedagogiske ledere i forskjellige barnehager med barn mellom tre og seks år. Under intervjuene ble de spurt om deres tanker og erfaringer omkring temaene som ble presentert i teorikapittelet. Resultater og funn Forståelsen de pedagogiske lederne har av fenomenet mobbing, viser seg å inneholde mange av de samme elementene som de kjente mobbedefinisjonene til blant annet Roland (2007) og Olweus (1992). De fire pedagogene forteller både om stille atferd, utagerende atferd og mobbeatferd som bekymringsfull. Det trekkes frem av pedagogene at utvikling av sosial kompetanse er viktig å ha fokus på for å bygge en velfungerende barnegruppe.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectnegativ atferden_US
dc.subjectmobbing i barnehagenen_US
dc.subjectsosial kompetanseen_US
dc.subjectforebyggingen_US
dc.titleMobbing i barnehagen : en studie av pedagogiske lederes bevissthet omkring dette fenomeneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber77en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel