Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEllingsen, Caroline
dc.date.accessioned2011-08-08T13:54:37Z
dc.date.available2011-08-08T13:54:37Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185661
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractI denne studien har jeg forsøkt å belyse tilbudet familiegrupper i lys av gruppenes dokumenter og de ansattes erfaringer. Dette er et forebyggende tilbud som tilbys familier, som av ulike årsaker, kan karakteriseres som risikofamilier. Brukerne av tilbudet representerer et bredt spekter av ulik problematikk, hvor hovedgrupper som opptrer oftere enn andre er unge mødre, barn av foreldre med psykiske vansker og barn av foreldre med tidligere rusproblematikk. Familiegruppene holder til i vanlige barnehager og forholder seg til barnehagens årsplan og styring. Likevel skiller tilbudet seg fra ordinære avdelinger da foreldrene her kommer sammen med barna. Hovedmålsetningen ved tilbudet er å bedre kvaliteten på samspillet mellom omsorgspersonen og barnet. Metodene som benyttes for å styrke samspillet er veiledning gjennom programmene ICDP og Marte Meo. De ansatte innenfor familiegruppene jobber i tett samarbeid med andre instanser, som for eksempel barnevern, helsestasjon, BUP og psykolog. Det ble i studien gjennomført intervju med tre ansatte som jobbet i ulike familiegrupper, samt en styrer i en barnehage med familiegruppe. Informantenes utsagn dannet grunnlag for diskusjonen som blant annet tar for seg fordeler og ulemper ved å ha et slikt tilbud i barnehagen. Samtidig pekes det på dilemma en møter som ansatt ved familiegruppene, der det blir pekt på spørsmål rundt videre henvisning av barn. ”God nok” omsorg er et begrep som oppleves utydelig og kan i noen tilfeller skape usikkerhet i det daglige arbeidet i gruppene. Avslutningsvis blir begrepet ”løsningsfokusert” diskutert, da personalets positive grunnholdninger til barnet og familiene kommer tydelig frem under intervjuene. I denne sammenheng ses det nærmere på nytteverdien av tilbudet og om de ansatte føler at brukerne av tilbudet endrer atferd i positiv retning under deltagelsen på avdelingen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectfamiliegrupperen_US
dc.subjectforeldreveiledningen_US
dc.subject"god nok" omsorgen_US
dc.subjectrisikoen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleFamiliegrupper i barnehagen : beskrivelser og erfaringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber104 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel