dc.contributor.author | Ihler, Tina | |
dc.date.accessioned | 2011-08-08T14:18:14Z | |
dc.date.available | 2011-08-08T14:18:14Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185667 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for studien var ønsket om å høre foreldrenes syn på samarbeidet med skolen, og hvordan de har opplevd samarbeidet når de har hatt barn som opplever skolen som særlig utfordrende. Det overordnede formålet er å bidra til ny kunnskap om noen sider ved skole – hjem samarbeidet slik at partene sammen kan bidra til at elevene fungerer bedre på skolen, og dermed øker sine sosiale og faglige utviklingsmuligheter.
Problemstilling:
1. Hvordan har foreldrene opplevd samarbeidet med grunnskolen?
2. Hvordan opplever foreldrene samarbeidet med den videregående skolen?
3. Hvordan opplever foreldrene at deres barns fungering i skolesammenheng får konsekvenser for familien?
Metode:
For å nå målsettingen om å tilegne meg kunnskap om foreldrenes erfaringer knyttet til samarbeidet med skolen, ble det valgt en kvalitativ tilnærming. Det ble gjennomført et semistrukturert intervju med 6 ulike foreldre/foreldrepar, med utgangspunkt i en intervjuguide.
Resultat:
I dette arbeidet blir det presentert en analyse av funnene fra intervjuene med foreldre, til elever med særskilte utfordringer i møtet med skolen. Det kom blant annet fram knyttet til dårlig oppfølging av elevenes identifiserte utfordringer. Foreldrene opplever at kontakten med grunnskolen ofte hadde en negativ innfallsvinkel, og foreldrene hadde liten innflytelse i forhold til skolen. Foreldrene forteller imidlertid at oppfølgingen i videregående skole er bedre tilpasset elevens individuelle forutsetninger og tar utgangspunkt i hvordan elevens sterke sider kan løfte eleven sosialt og faglig. Det er en positivutvikling, fra grunnskolen til videregående, både i forhold til samarbeidet med skolen og elevens utvikling.Videre forskning:
Videre forskning kan med utgangspunkt i de resultatene som presenteres i denne oppgaven gå ennå mer i dybden på problematikken knyttet til skole hjem samarbeid. Hva er det samarbeidet egentlig handler om, og hvordan er det utformet. På den måten kan det etableres en bedre forståelse for hvordan samarbeidet mellom skolen og hjemmene, og da særlig for de elevene som har store utfordringer i skolen, kan utvikles og gi bedre lærings- og utviklingsmuligheter for elevene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | foreldresamarbeid | en_US |
dc.subject | foreldreperspektiv | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | alternativ opplæring | en_US |
dc.subject | deltakelse | en_US |
dc.subject | sosiokulturell læringsteori | en_US |
dc.title | … og det hadde me ikkje noge med… : foreldres opplevelse av samarbeidet med skolen, når barnas møte med skolen har vært særlig utfordrende | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 104 p. | en_US |