Danseelevers målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima i relasjon til selvoppfatning og emosjonelle problem
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1159]
Abstract
Tema for denne oppgaven er hvordan motivasjonelle faktorer som målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima er relatert til selvoppfatning og emosjonelle problem blant danseelever i videregående skole. Målorienteringsteori (bl.a. Ames, 1992a; 1992b; Kaplan & Maehr, 2007; Nicholls, 1989) brukes som et sentralt teoretisk perspektiv. I dette perspektivet legges det opp til en forståelse av hvordan ulik motivasjonell orientering overfor dans som prestasjonsarena og ulik opplevelse av hva som verdsettes i læringsklima kan være forbundet med hvordan elevene vurderer seg selv, og deres emosjonelle tilpasning. Den overordnede hensikten med studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan man best kan legge til rette for at læring og utvikling i dans skjer under forhold som støtter opp om elevers mentale helse.
Studien har en kvantitativ empirisk tilnærming, i et tverrsnittsdesign. 186 elever fra programområde dans i videregående skole, var respondenter i en spørreundersøkelse (svarprosent 81,9%). Responsen på spørreundersøkelsen ble hovedsakelig analysert gjennom frekvensanalyse, bivariat korrelasjon og strukturell modellering.
Resultatene fra spørreundersøkelsen indikerer at både målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima har signifikante sammenhenger med emosjonelle problem. Sammenhengene var relativt svake eller moderate. Blant de sterkeste sammenhengene ble oppgaveorientering identifisert som negativt relatert til nervøsitet i dansetimene, og denne sammenhengen var tildels mediert av dansefaglig selvvurdering. Opplevelse av et sterkt prestasjonsklima var relatert til mer nervøsitet i dansetimene, mens opplevelse av et mestringsklima var relatert til mindre emosjonelle problem i form av selvrapporterte symptomer på angst og depresjon. I følge resultatene fra denne studien, kan sammenhengene mellom de motivasjonelle og de emosjonelle forholdene i hovedsak ikke sies å gå via elevenes selvoppfatning, da oppgaveorientering var den eneste motivasjonsvariabelen som hadde signifikant multivariat sammenheng med aspekter ved elevenes selvoppfatning. Aspekter ved elevenes selvoppfatning viste seg imidlertid å være klart forbundet med emosjonelle problem. Elevenes rapportering av symptomer på angst og depresjon indikerer at en forholdsvis stor andel av elevene opplever slike emosjonelle utfordringer, noe som inviterer til videre forskning på faktorer som kan være relatert til mental helse blant elever som er aktive innen scenisk dans.
Description
Master's thesis in Special education