Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTveit, Hanne Skjelten
dc.date.accessioned2011-08-09T13:40:28Z
dc.date.available2011-08-09T13:40:28Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185679
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractHensikten med denne masterstudien var å vinne kunnskap om familieterapeuters erfaringer med symptomer og tiltak blant små barn som opplever samlivsbrudd. Tanken med dette var at denne kunnskapen kan ha overføringsverdi til barnehagen. Mange norske barn opplever samlivsbrudd hvert år (Statistisk sentralbyrå, 2009a), og det kan være flere grunner til at foreldrene går fra hverandre. Selv om samlivsbrudd har blitt et ”vanlig” fenomen i det norske samfunn, vil ikke det nødvendigvis bety at det vil være mindre vanskelig for barnet. En kan ikke forvente at små barn forstår hvilke endringer et samlivsbrudd vil medføre for familiesituasjonen. De har liten livserfaring og egnede strategier til å møte slike endringer med. Tidligere teori og forskning viser at barn som opplever samlivsbrudd som gruppe, utvikler flere psykososiale vansker enn andre barn (Amato, 2000). Denne studien er basert på fortolkende fenomenologisk analyse, eller på engelsk, Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) (Smith, 2009). Gjennom bruk av kvalitative intervju søkte jeg informantenes erfaringer og opplevelser av fenomenet jeg ønsket å studere. Utvalget bestod av fire informanter, som alle hadde erfaringer med arbeid rettet mot små barn og familier som opplever samlivsbrudd. De fire informantene beskrev sine erfaringer, og hadde flere råd og mulige tiltak rettet mot norske barnehager. Resultatdelen er delt i to: 1.Erfaringer i familievernkontor og barnepsykiatrisk poliklinikk med små barn og samlivsbrudd. 2.Råd og mulige tiltak i norske barnehager. I resultatdelen blir familieterapeutenes erfaringer presentert i temaer: små barns symptomer og reaksjoner ved samlivsbrudd, utfordringer i møte med små barn som har opplevd samlivsbrudd, utrygg tilknytnings og lojalitetskonflikt og omsorgstiltak. Dette gjelder også råd og mulige tiltak i norske barnehager, som blir presentert i følgende temaer: Usikkerhet og behov for kompetanse blant personalet, foreldresamarbeid, viktig å henvise videre og motta veiledning, bekreftelse av situasjonen, bruk av metaforer og balansert fokus. I drøftingsdelen setter jeg resultatene inn i en teoribasert kontekst. Funnene i denne masterstudien indikerer at barn som opplever samlivsbrudd, kan ha flere utfordringer knyttet til den oppståtte livshendelsen. Informantenes erfaringer og råd tyder på at barnehageansatte har en betydelig rolle i små barns liv, og at de kan være en viktig støtte for barn som opplever samlivsbrudd. Råd og mulige tiltak fra familieterapeutene vil sannsynligvis være nyttige i arbeid med barn i barnehagen som opplever samlivsbrudd.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectsmå barnen_US
dc.subjectsamlivsbrudden_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjecttiltaken_US
dc.subjectsystemteorien_US
dc.titleSmå barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av familieterapeuters erfaringer når det gjelder symptomer og tiltaken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber96 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel