Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Grete Austrheim
dc.date.accessioned2012-05-23T08:36:20Z
dc.date.available2012-05-23T08:36:20Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185683
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractDenne studiens formål er å utvikle kunnskap om hvordan lærere kan møte elever som viser reaktiv aggressiv atferd, på en forebyggende og dempende måte. Ved å intervjue lærere i spesialskoler som til daglig jobber med denne elevgruppen, er målet å innhente viktig informasjon og kunnskap som kan videreføres, både til egen yrkeskarriere og til andre pedagoger som i sitt arbeid vil komme til å møte utfordringer knyttet til denne måten å formidle aggresjon på. Studiens forskningsspørsmål er på bakgrunn av dette å finne ut mer om hvordan erfarne lærere arbeider med elever som viser reaktiv aggressiv atferd. I studiens teorikapitel er det innledningsvis gjort rede for aggresjonsbegrepets generelle teoretiske betydning. Videre har jeg lagt vekt på å beskrive den reaktive aggresjonsformen, da det er denne formen for aggresjon som er utgangspunktet for min problemstilling. Teorikapitelet vil belyse hva som kan ligge til grunn for utvikling av den reaktive aggressive atferden, i tillegg til hvilke faktorer som kan være triggere til utløsning av aggresjonsutbrudd. Videre blir det lagt vekt på å formidle teoretisk begrunnede tiltak for hvordan en kan forebygge og håndtere reaktiv aggressiv atferd. I denne sammenhengen vil sentrale teorier om ulike former for klasseledelse og relasjonsbygging bli berørt. Studien har en kvalitativ forskningstilnærming. Dette begrunnes med at kvalitativ forskning baserer seg på utvalg som består av få enheter, hvor målet er å gi et dypere grunnlag for forståelse av sosiale fenomener med bakgrunn i fyldige data fra de personene og situasjonene som studeres. For å innhente datamaterialet til denne undersøkelsen har jeg benyttet meg av samtaleintervjuet som verktøy. Studiens utvalg består av fem lærere som arbeider ved en spesialskole for ungdom med store atferdsvanser. Informantenes svar analyseres og tolkes i lys av relevant teori, i studiens resultat og drøftingskapitel. Generelt viser resultatene i studien at informantene har god kompetanse på å handtere elever som viser reaktiv aggresjon. Resultatene fra studien indikerer at elevene ved den utvalgte skolen blir møtt på en konfliktdempende og forebyggende måte, hvor tålmodighet, tydelighet, omsorg og positive holdninger til hvert enkelt individ står frem som sentrale faktorer som må være tilstedet for at en skal kunne lykkes med å skape endring hos disse elevene.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectreaktiv aggresjonno_NO
dc.subjectautoritativ klasseledelseno_NO
dc.subjectrelasjonerno_NO
dc.titleErfarne læreres arbeid med elever som viser reaktiv aggressiv atferdno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel