Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelland, Kjetil Johannes
dc.date.accessioned2013-06-28T11:38:41Z
dc.date.available2013-06-28T11:38:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185687
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven er mobbing i skolen, med en hovedvekt på tilskuerne sin rolle. For å forebygge og forhindre mobbende atferd, er det viktig å inkludere tilskuerne og klassen som en helhet (Kärnä et al., 2011). Mellom 85% - 90% av elevene har vært tilskuer til mobbing, og denne rollen kan videre deles inn i noen underkategorier. En har de som oppmunter og assisterer mobberen, de som står passivt og vitner mobbingen, og de som forsvarer offeret (Salmivalli & Voeten, 2004). Film er en del av materialet i flere mobbeprogrammer, og i denne studien undersøkes det om mobbefilmen «Ludde» påvirker holdningene til tilskuerne, slik at de i større grad svarer at de vil gripe inn for å hjelpe mobbeofferet. Videre undersøkes det om filmen har ulik effekt på gutter og jenter. For å undersøke en eventuell effekt, ble det benyttet et kvasieksperiment, med en kontrollgruppe som ikke så film, og en eksperimentgruppe som så filmen. For å kunne sammenligne gruppene, svarte de på et likt spørreskjema. Utvalget besto av 110 elever på 9. trinn på en skole i Rogaland. For å finne forskjeller mellom gjennomsnittene i kontrollgruppen og eksperimentgruppen, ble det utført en variansanalyse av de ulike skalaene for det å være tilskuer til mobbing, der proaktiv aggresjon ble lagt inn som kovariat. Resultatene fra denne studien, viser ingen signifikante forskjeller mellom kontrollgruppen og eksperimentgruppen. Dette samsvarer med tidligere forskning utført av Boulton og Flemington (1996). Mellom gruppen som hadde sett en film med mobbescener og kontrollgruppen som ikke hadde sett filmen, fant de ikke signifikante forskjeller på elevenes holdninger til mobbing. I min studie ser en likevel en tendens på to av skalaene til at gjennomsnittet endrer seg i retning av noe økt grad av inngripen etter å ha sett filmen. På interaksjonsleddet (kontroll/eksperiment * kjønn) er det på skalaen for å gripe inn som tilskuer til internettmobbing en effekt som ligger like over signifikansnivået (p = 0,065). Den viser en tendens til at jentene som har sett filmen, tilsynelatende har mer positive holdninger knyttet til å gripe inn for å hjelpe mobbeofferet. Hos guttene ser en derimot en motsatt effekt, der filmen ser ut til å føre til en holdningsendring mot mindre grad av inngripen. Denne tendensen var tilstede for alle tilskuervariablene. Og selv om ikke interaksjonene er signifikante, er det en styrke at tendensen trekker i samme retning. Dette resultatet indikerer at filmen har ulik effekt for gutter og jenter, noe som er i samsvar med tidligere forskning.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectmobbingno_NO
dc.subjecttilskuereno_NO
dc.subjectaggresjonno_NO
dc.subjectfilmno_NO
dc.subjectungdomsskolenno_NO
dc.titleMobbefilmens effekt på tilskuerne : en kvantitativ studie av mobbefilmen «Ludde» sin effekt på tilskuerne til mobbingno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel