Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRibesen, Wibecke Bore
dc.date.accessioned2012-06-21T13:19:49Z
dc.date.available2012-06-21T13:19:49Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185697
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractHensikt med denne studien er å sette fokus på hvor viktig lærer er i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker og det store behovet for kompetanseheving for å lettere gjenkjenne disse elevene. Målet er å få økt forståelse og innsikt i hvordan lærere oppfatter begavede barn med emosjonelle vanskers fungering i skolen og i hvilken grad de opplever at de kan påvirke disse barna. Teorien som er presentert tar utgangspunkt i begavede barn med emosjonelle vansker, der jeg viser til forskning og litteratur internasjonalt og nasjonalt. Det har vært hensiktsmessig å si noe om aktuelle teoretikeres syn på definisjonen begavet, som gir en bredere forståelse. Flerfaktormodellen benyttes som en sentral teoretisk modell, der flere personlige og sosiale faktorer er med å påvirke begavede barns utvikling faglig, emosjonelt og sosialt (Mönks, Ypenburg, Jahr, & Ystenes, 2008). Videre presenterer jeg kjennetegn i form av kognitive, emosjonelle og atypiske egenskaper, før jeg går nærmere inn på hvilke emosjonelle vansker disse barn og unge kan utvikle og til slutt hvordan lærer kan hjelpe i form av forskjellige tiltak. Denne studien er basert på fenomenologisk forskningsmetode som bygger på å beskrive og utforske menneskers erfaring og forståelse av et fenomen (Johannessen, et al., 2010). Gjennom å benytte meg av et semistrukturert intervju som er basert på en intervjuguide ble det lagt til rette for en noenlunde fri samtale med en viss føring og struktur. Resultatene viser at empirien samsvarer med teorien om at det er for lite kunnskap og kompetanse blant lærere til å møte begavede barn og unge med emosjonelle vansker, med gode tiltak og hensiktsmessig tilrettelegging. Funnene indikerer også at skolen er for lite forberedt og har få planer for tilnærming til begavede barn og unge, noe som kan gjøre det vanskeligere for lærere å ha fokus på denne elevgruppen, samtidig som det er vanskelig for disse elevene å bli sett og hørt i forhold til behov og forutsetninger.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectbegavede barnno_NO
dc.subjectemosjonelle vanskerno_NO
dc.subjectlæringsmiljøno_NO
dc.subjectemosjonell intensitet/sensitivitetno_NO
dc.subjectkarakteristikano_NO
dc.subjectkartleggingno_NO
dc.subjectlærerens rolleno_NO
dc.subjectidentifiseringno_NO
dc.titleLærernes rolle i forhold til begavede barn med emosjonelle vanskerno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber90no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel