Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHermundsplass, Trine
dc.date.accessioned2012-06-19T14:21:46Z
dc.date.available2012-06-19T14:21:46Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185699
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematicsno_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven viser en studie der målet var å se mer på hvordan språklige hindringer kan påvirke minoritetsspråklige elevers forståelse i matematikk. Ved å ta utgangspunkt i relevant teori har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie, og sett på to minoritetsspråklige elevers forståelse av vinkelbegrepet for å belyse problemområdet. Forskningsspørsmålet for oppgaven ble: Hvordan kan språklige hindringer påvirke forståelsen av vinkelbegrepet for to minoritetsspråklige elever på 8. trinn? I studien fokuseres det spesielt på samtale omkring oppgaver gitt i to elevintervju, uttalelser fra to lærerintervju, og hendelser fra fire observasjonstimer. I analysen har jeg hovedsakelig sett på elevenes refleksjoner omkring oppgavene som ble gitt om vinkelbegrepet. Oppgavene ble laget etter observasjon av elevene med den hensikt å få større innsikt i elevenes forståelse og språklige hindringer som oppstod. I løpet av dette arbeidet fikk jeg et visst innblikk i disse elevenes skoledag. Funn fra studien kan tyde på at språklige hindringer kan påvirke elevenes forståelse. Problemer med språket kan føre til manglende forståelse av oppgavene, som igjen kan føre til at man ikke klarer å løse dem. Svak begrepsforståelse kan også føre til at eleven ikke engang tar fatt på oppgaven. Studien viser at det oppstod flere hindringer med eleven som hadde vært kortest tid i Norge. Han viste også jevnt over en svakere forståelse av vinkelbegrepet. Forskningen viser at det finnes språklige utfordringer knyttet til minoritetsspråklige elever i matematikk, og at graden av disse kan avhenge av hvor godt elevene mestrer et akademisk språk. Studien tar også hensyn til at vinkelbegrepet ansees som et komplisert emne som fører til vanskeligheter hos mange elever, og at disse ikke nødvendigvis kommer av språklige hindringer.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectmatematikkdidaktikkno_NO
dc.subjectgrunnskoleno_NO
dc.subjectminoritetsspråklige eleverno_NO
dc.subjectvinkelbegrepetno_NO
dc.titleMinoritetsspråklige elever på 8.trinn, og språklige hindringer i møte med vinkelbegrepetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel