Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Piyachat
dc.date.accessioned2012-06-26T12:21:25Z
dc.date.available2012-06-26T12:21:25Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185703
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hovedmål å undersøke temaet “Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet?” Undersøkelsen er avgrenset til å studere en etnisk minoritetselevgruppe i den norske skolen. Informanter i denne undersøkelsen er tretten minoritetselever på ungdomstrinnet. De har thai som morsmål og har bodd i Norge i gjennomsnitt 2,5 år. Formål i studiet er å undersøke 1) hvilket nivå av norsk språkferdighet thai elever har oppnådd, og hvilken karakteristikk av språkvansker de har, 2) hvordan elever som har thai som morsmål, opplever den norske skolen, særlig på akademisk, sosiale og emosjonelle områder, 3) hva som kan være hindringsfaktorer for læring og 4) hvilket behov de har for støtte fra lærerne, medelevene og foreldrene. Undersøkelsen følger mikset- metode forskningsdesign der både kvantitativ og kvalitativ metode benyttes. Datainnsamlingsmetoder består av 1) språktesten Språk 6 – 16 for å kartlegge norsk språkferdighet, 2) spørreskjemaet Sterke og svake sider (SDQ) for å kartlegge elevenes psykisk helse og 3) semi-strukturert intervju for å undersøke elevenes opplevelse av norsk skole, hindring for læring og forventninger. Resultater i språktesten viser at informantgruppen har alvorlige problemer med norsk språk. Språkproblemene ligger på områdene setningsminne, begreper og grammatikk. Resultater i språktesten samsvarer med resultater i intervjuene om at elevene har reseptiv og produktiv språkproblem og pragmatiske språkvansker. Disse vanskene har likhetstrekk med språkvansker og kan tyde på at elevene er i prosess av andrespråktilegnelse. I resultatene fra spørreskjemaet Sterke og svake sider (SDQ) fremkom det at elevene sliter med konsentrasjonsproblemer (et kjennetegn på hyperaktivitet) og venneproblemer. Elevene opplever lærerne positivt, men har negativ opplevelse av det dårlige klassemiljøet og ekskluderingsmiljøet på skolen. Hindringsfaktoren kan skyldes norsk språkferdighet som ikke er etablert godt nok, og fører videre til hindring for akademisk, sosial og emosjonell utvikling. Elevene har behov for faglig og språklig støtte, og sosial og emosjonell støtte. Pedagogiske forslag legger vekt på tilpasset opplæring og økning av elevenes mestringsfølelse. Forslag til videre forskning er å bruke andre kartleggingsmaterialer for å kartlegge språkferdigheter blant minoritetselever. Videre er å undersøke sammenheng mellom arbeidsminne og begrepsforståelse, og på hvilke måter interne og eksterne faktorer kan påvirke andrespråkslæring. En komplett vurderingsversjon av SDQ er også anbefalt for en god bekreftelse på elevers psykiske helse. For å kunne generalisere til minoritetselever i norsk skole, anbefales det å undersøke med et større utvalg.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspråkvanskerno_NO
dc.subjectminoritetseleverno_NO
dc.subjectandrespråkslæringno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.titleHvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet? En undersøkelse blant thai elever i den norske skolenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel