Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSlettebø, Martin Wendt
dc.date.accessioned2011-08-09T12:55:08Z
dc.date.available2011-08-09T12:55:08Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185707
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractForskning på aggresjon og mobbing danner grunnlag for å lage hypoteser om hvordan aggressive barn tenker om sine medelever og hva de interesserer seg for i møtet med sine medelever. Det antas at proaktiv aggresjon henger sammen med å se etter svakhet hos medelever og at reaktiv aggresjon ikke henger sammen med å se etter svakheter hos medelever. For å undersøke disse sammenhengene brukes kvantitativ metode. Datamaterialet kommer fra spørreundersøkelsen Skolemiljø 08. De statistiske analysene viser at proaktiv aggresjon sterkt predikerer interesse for svakheter hos en ny elev, mens reaktiv aggresjon ikke har noen sammenheng med en slik interesse. Dersom det er slik at noen elever blir mobbeofre fordi de sender ut signaler om svakhet bør det ha konsekvenser for praksis i skolene. En gjennomgang av antimobbeprogrammer og populære programmer som skal bedre klassemiljøet viser at de har liten eller ingen fokus på å styrke svake elever. Det anbefales derfor at programmene også bør implementere et slags selvhevdelsesprogram for svake elever og mobbeofre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectaggresjonen_US
dc.subjectsvakheten_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.subjectofferen_US
dc.titleSvakheter hos ofrene for aggresjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber72 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel