Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJonsdottir, Kolbrun Asta
dc.date.accessioned2011-08-09T09:12:08Z
dc.date.available2011-08-09T09:12:08Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185711
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractÅ bli utsatt for mobbing kan oppleves som en traumatisk hendelse for den som må gjennomgå det. Det har i den senere tid vært stort fokus på mobbing og de som mobber. Men dessverre har det vært noe mindre forskning og fokus på de som blir utsatt for mobbingen og konsekvensene dette kan ha på et individ. Denne oppgavens hovedmål er å se hvorvidt der er forskjeller mellom grupper (etnisk norske gutter og jenter og innvandrer gutter og jenter). Oppgaven har også to delmål, det første er å studere mobbeoffers sosiale nettverk på en skole og det andre er å vekke oppmerksomhet rundt konsekvensene av å være utsatt for mobbing, da spesielt for innvandrere. Problemstillingene er; 1) Hvilke kjennetegn knyttet til kjønn, etnisitet og størrelse er det i nettverkene til mobbeofrene?, 2) er det noen grupper (etnisk norske gutter og jenter og innvandrer gutter og jenter) som er mer utsatt for mobbing enn andre? Eventuelt hvilke? og 3a) er det en sammenheng mellom det å bli mobbet og depresjon? 3b)er sammenhengen sterkere for noen grupper (etnisk norske gutter og jenter og innvandrer gutter og jenter) enn andre? Analysen gir interessante og noe uventede resultater. Det viste seg også at selv om innvandrergutter er overrepresenterte som mobbere ser det ut som ingen av gruppene (etnisk norske gutter og jenter og innvandrer gutter og jenter) var mer utsatt for å være mobbeoffer enn andre. Det vil si at det ser ut for at innvandrergutter ikke bare mobber andre innvandrere men også etnisk norske medelever. Videre viste det seg at innvandrerjenter som også er identifiserte som mobbeofre er mer utsatt for depressive symptomer enn sine medelever. Med utgangspunkt i teori om sosialt nettverk, akkulturasjon, mobbing og depresjon blir studiens funn drøftet. Drøftingen tar for seg hvordan det å bli utsatt for mobbing kan henge sammen med individets sosiale nettverk, akkulturasjonsprosess og depresjon. Sosialt nettverk gir en ide om hva som kjennetegner mobbeofferets sosiale liv i skolen. Akkulturasjon viser de prosessene en innvandrer gjennomgår og hvordan ulike faktorer kan påvirke innvandrerens trivsel og valg av akkulturasjonsstrategi. Depresjon kan også være resultatet av en akkulturasjonsprosess, slik kan innvandrerelever som er mobbeoffer være dobbelt utsatt for psykiske problemer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectsosialt nettverken_US
dc.subjectakkulturasjonen_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.subjectdepresjonen_US
dc.titleSer du meg? : en studie av mobbeoffer-problematikk blant innvandrerelever i norsk ungdomsskoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber94 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel