Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSola, Grethe
dc.date.accessioned2012-06-26T11:33:38Z
dc.date.available2012-06-26T11:33:38Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185713
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å få mer oversikt og en dypere forståelse for manglende sosial kompetanse, og spesielt da hvilken rolle lærerne har i arbeidet med elever som mangler sosial kompetanse. Det er temaet manglende sosial kompetanse som blir belyst, både i forhold til en empirisk og en teoretisk synsvinkel. Elliott og Gresham (1993, 2002; 1987) er benyttet som hovedteori i den teoretiske analysen, men teori fra blant annet Bowlby (1969, 1994, 1997), Pianta (1999) og Dodge (1986) er også presentert. Den empiriske delen av studiet er bygget på en kvalitativ tilnærming med et fenomenologisk forskningsdesign, for å belyse problemstillingen på en best mulig måte. For å få en god innsikt i hva som er lærerens rolle i forhold til barn med manglende sosial kompetanse, ble intervju valgt som metode. Det er da fem lærere i barneskolen som er blitt intervjuet. Ved å intervjue lærere var det lettere å få en innsikt i lærerens tanker og meninger på området. Alle lærerne har lang erfaring i barneskole og da spesielt småskolen, og alle jobber innenfor samme kommune. En semistrukturert intervjumetode ble brukt, hvor intervjuguide var utarbeidet på forhånd. Intervjuene viser at informantene har god kunnskap på hva en manglende sosial kompetanse er og hva det innebærer. Informantene har også en god oversikt over hvilke tiltak som er mulig å sette inn i arbeidet med barn som mangler sosial kompetanse. Resultat og drøftingsdelen er inndelt i temaområdene begrepsavklaring, viktigheten av sosial kompetanse, lærerens rolle i forhold til manglende sosial kompetanse og tiltak. Svarene informantene har gitt meg er støttet opp mot gjeldende teori på området, og drøftingen er knyttet opp mot min egen vurdering i forhold til temaet. I konklusjonen går jeg gjennom hovedtrekkene i resultatdelen, og oppsummerer funn i forhold til problemstilling. Avslutningsvis vil jeg se på hva som er studiens relevans, og forslag til videre forskning.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectsosial kompetanseno_NO
dc.subjectsosiale ferdigheterno_NO
dc.subjectatferdsvanskerno_NO
dc.subjectrelasjonerno_NO
dc.subjecttilknytningno_NO
dc.titleLærerens rolle i forhold til barn med manglende sosial kompetanseno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel