Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBarkved, Edle
dc.date.accessioned2012-06-21T07:30:42Z
dc.date.available2012-06-21T07:30:42Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185727
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien var primært å beskrive læreres pedagogiske bruk av den obligatoriske kartleggingsprøven Kartlegging av leseferdighet 2. årstrinn. Temaet var kartlegging og vurdering av leseferdighet. Det var videre ønskelig å undersøke sammenhenger mellom bruk av idéheftet, og bruk av vurderingsinformasjonen som Kartleggingsprøven produserte. Studien ble foretatt med utgangspunkt i teori som omhandler leseferdighet og teori som belyste vurdering for læring. Det ble benyttet kvantitativ metode i form av en elektronisk spørreundersøkelse som ble sendt ut til 2540 barne- og barne-og-ungdomsskoler. 646 lærere svarte på undersøkelsen. Resultatene indikerte at de aller fleste lærerne var fornøyd med Kartleggingsprøven, først og fremst som et redskap til å vurdere elevenes leseferdigheter. Lærerne rapporterte at vurderingsinformasjonen i mindre grad var egnet til bruk på et høyere organisatorisk nivå; som til å justere skolens praksis i forhold til leseopplæring. Basert på resultatene bruker lærerne vurderingsinformasjonen til å sette nye delmål i forhold til elevenes leseutvikling samt til å gi feedback som kan motivere elevene, i tråd med vurdering for læring. Vurderingsinformasjonen brukes mindre grad til å fremme strategier for leseforståelse. De aller fleste bruker resultatene i samarbeid med foreldrene, men i mindre grad til å samarbeide med kolleger og andre fagpersoner. Enkelte rapporterte om at resultatene slås sammen til en slags samlet leseskåre og ikke alle skoler har rutiner for å følge resultatene opp systematisk. To tredeler av lærerne som svarte på undersøkelsen benytter idéheftet. Bruken synes i hovedsak å være knyttet til å finne pedagogiske tiltak, mens det kan se ut som om en i mindre grad er opptatt av teorien som de enkelte delprøvene er forankret i. Basert på analyser av resultatene presentert i rapporten, kan det synes som om bruk av idéheftet støtter lærerne i å bruke vurderingsinformasjonen fra Kartleggingsprøven til vurdering for læring. Det er derfor ønskelig at idéheftet blir lett tilgjengelig for lærerne og at sammenhengen mellom bruk av idéheftet og pedagogisk bruk av prøveresultatene blir poengtert.  no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectkartleggingno_NO
dc.subjectleseferdighetno_NO
dc.titleKartlegging av leseferdighet og vurdering for læringno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel