Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvendsen, Anita
dc.date.accessioned2012-02-06T09:41:10Z
dc.date.available2012-02-06T09:41:10Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185739
dc.descriptionMaster's thesis in Special education.no_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven presenteres en kvalitativ case-studie om en elev som har blitt flyttet fra en ordinær ungdomsskole og over på en alternativ ungdomsskole på grunn av atferdsvansker, og som etter endt opphold på den alternative skolen skal tilbakeføres til det ordinære skolesystemet. Problemstillingen for studien er “Hvilke faktorer kan ha betydning for tilbakeføringen av elever med atferdsvansker?”. Studiens aktualitet forsvares med at atferdsproblemer er et utbredt problem i skolene i dag, og at mange skoler har fokus på elevers atferd og sosiale utvikling på bakgrunn av dette (Ogden, 2009). Første del av oppgaven gir en omfattende innføring i teorien omkring problematferd. Atferdsvansker beskrives som en type atferd som går imot normer, regler, og det som anses som normalt i en gitt setting. Det finnes ulike typer og grader av atferdsvansker, og omtrent 2 % av elever har det som defineres som alvorlige atferdsvansker (Ogden, 2009). Aggresjon er en type alvorlige atferdsvansker, og den kan videre deles inn i reaktiv og proaktiv aggresjon (Anderson & Bushman, 2002, m.fl.). Det presenteres ulike tiltak som kan hjelpe til med forebygging og håndteringen av elever med atferdsvansker, blant annet det som kalles autoritativ klasseledelse, relasjonsbygging, og smågruppetiltak. Videre gis det en gjennomgang av den kvalitative metoden. Datainnsamlingen har foregått ved hjelp av kvalitative intervjuer. Tre forskningsdeltakere, en elev og to lærere nært knyttet til det aktuelle caset, har gitt detaljert informasjon om caset og dets kontekst. De innsamlede dataene analyseres, og resultatene presenteres i en utfyllende resultatdel. Informasjon om skolene og deres praksis presenteres, etterfulgt av informasjon om caset. For å gi et fullverdig svar på problemstillingen presenteres det resultater om case-elevens bakgrunn, overføringen til den alternative skolen, tilbakeføringsprosessen, og evaluering av prosessen hun har gjennomgått. Avslutningsvis drøftes resultatene som har kommet frem gjennom denne studien, og de knyttes sammen med den tidligere presenterte teorien. Svar på problemstillingen oppsummeres, og videre forskning på området anbefales.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectskoleno_NO
dc.subjectatferdsvanskerno_NO
dc.subjecttilbakeføringno_NO
dc.titleEn studie om tilbakeføring av elever med atferdsvansker fra alternativ til ordinær skoleno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel