Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDale, Eirin Jannicke
dc.date.accessioned2012-02-06T10:08:22Z
dc.date.available2012-02-06T10:08:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185745
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractAggresjon kan på mange måter sies å være et av de mest alvorlige sosiale problemene i dagens samfunn (Berkowitz, 1993). Problemer knyttet til aggressiv atferd viser også igjen i skolen, og det er mye som tyder på at det er en stor utfordring for lærerne å håndtere elever med aggresjonsproblematikk. Det er stor enighet i dag om å skille mellom reaktiv og proaktiv aggresjon, selv om det også forekommer stor grad av overlapping av disse aggresjonsformene i praksis. Aggresjonsformene har ulik teoretisk forankring, de har ulikt forløp, det er ulike følelser og prosesser involvert. I denne oppgaven har jeg valgt å ha fokus på proaktiv aggresjon. Definisjon på proaktiv aggresjon er at det er «en intendert negativ handling hvor målet er å oppnå makt eller tilhørighet ved å påføre andre skade» (Roland og Idsøe, 2001:448). Det foreligger mindre forskning innenfor dette området. Proaktiv aggresjon er en mer «usynlig» form for aggressiv atferd, og har antakelig også av den grunn blitt gitt mindre oppmerksomhet både fra lærere og forskere. De senere årene er det blitt økt oppmerksomhet rundt denne formen for aggresjon, og funn har vist at den type aggresjon har en sterk sammenheng med mobbing. Det er i dag økt fokus på godt læringsmiljø og på å redusere mobbing i skolen. Det blir da viktig at lærerne har tilstrekkelig kunnskap og forståelse om tema, til å sette inn riktige tiltak. «Respektprogrammet» er utviklet ved Senter for atferdsforskning og er et tiltak på systemnivå som har som mål å bidra til en reduksjon i ulike former for atferdsproblematikk i skolen, inkludert mobbing. Det fører fram til målet for oppgaven min, som er å finne svar på følgende forskningsspørsmål; «Hvordan forebygger og håndterer lærere i Respektskoler proaktiv aggresjon»? Det er interessant å se på om lærerne opplever at de har nødvendig kompetanse for å kunne forebygge og håndtere denne problematikken, og i hvilken grad de eventuelt nyttiggjør seg kunnskapen og utøver tiltak som er i tråd med teori og forskning. For å finne svar på forskningsspørsmålet mitt ble det benyttet kvalitativ metode og forskningsintervju. 5 lærere ved 3 ulike skoler hvor Respektprogrammet er innført ble intervjuet. Alle lærerne har erfaring med elever med proaktiv aggresjon. Resultatene fra oppgaven min viser at lærerne som jobber i Respektskoler gir uttrykk for at de er blitt mer bevisst på sin rolle som klasseleder, og lærerne ser ut til å ha god kunnskap og forståelse for hva autoritativ klasseledelse er for noe. De gir uttrykk for at de er opptatt av å 3 balansere det å være tydelig og ha kontroll over elevene, med å bygge gode relasjoner, vise respekt og omsorg for elevene. Lærerne legger vekt på at det oppleves positivt at de har fått økt felles intersubjektivitet i form av felles retningslinjer og regler, felles holdning og forståelse for håndtering av atferdsproblematikk. Det gis uttrykk for at det er utfordringer knyttet til å avdekke proaktiv aggresjon, men samtidig er de mer bevisst på viktigheten av å slå ned på atferd som skyldes denne aggresjonsformen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectproaktiv aggresjonno_NO
dc.subjectforebyggingno_NO
dc.subjecthåndteringno_NO
dc.subjectintersubjektivitetno_NO
dc.subjecthjem - skole samarbeidno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectaggresjonno_NO
dc.subjectrespektprogrammetno_NO
dc.titleHvordan forebygger og håndterer lærere i Respektskoler proaktiv aggresjon?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel