Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWathne, Merethe
dc.date.accessioned2012-02-06T08:34:03Z
dc.date.available2012-02-06T08:34:03Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185757
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å undersøke og beskrive sammenhengen mellom kontekstuelle betingelser i skolen og elevenes motivasjon, og mestringsopplevelser. Studien tar utgangspunkt i seks informanter fra 4. til 6. klasse med lese- og skrivevansker, og er et kvalitativ embedded case studie. I oppgaven retter jeg søkelyset på elevenes motivasjon og sentrale faktorer som kan få innflytelse på, som hemmer eller fremmer, elevenes opplevelse av mestring. For å finne svar på oppgavens hovedspørsmål, ”Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?”, valgte jeg å intervjue seks elever med lese- og skrivevansker. Ved å lytte til, og ta utgangspunkt i elevenes stemme, ønsket jeg å beskrive hvilke forskjeller det var hos de elevene med høy – versus lav motivasjon. For å finne svar på oppgavens hovedspørsmål utarbeidet jeg en intervjuguide med utgangspunktet i teori om lesing, motivasjon, selvoppfatning, mestring og attribusjon. Elevenes motivasjon for skolen og ulike oppgaver, ses i sammenheng med sentrale forhold i klasseromskonteksten og elevenes mestringserfaringer. I undersøkelsen kom det fram funn som viste at det var store forskjeller i informantenes læringsmiljø. Eleven Morten utpeker seg spesielt blant enhetene i caset, og blir et omdreiningspunkt i oppgaven, da han hadde flere faktorer i sitt læringsmiljø som styrker og fremmer elevenes motivasjon.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectlese- og skrivevanskerno_NO
dc.subjectmotivasjonno_NO
dc.subjectselvoppfatningno_NO
dc.subjectlæringsmiljøno_NO
dc.titleHva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel