Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Janne
dc.date.accessioned2013-06-26T08:45:34Z
dc.date.available2013-06-26T08:45:34Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185761
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematicsno_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler dialogiske tilbakemeldingers effekt på underveisvurdering, og hvordan dette kan bidra til å påvirke elevers læring. Dette er selve kjernen i vurdering for læring. Jeg har gjennomført en kvalitativ casestudie hvor jeg fulgte to matematikklærere og deres klasser, på mellomtrinnet og ungdomstrinnet, for å studere det nevnte fenomenet. Forskningsspørsmålet var: Hvordan kan dialogiske tilbakemeldinger fra lærer-elevsamtalen, brukes som et redskap i underveisvurderingen og hvordan kan dette påvirke elevenes læring av matematikk? I teorikapitlet har jeg blant annet fokusert på vurdering og dens ulike formål. Jeg presenterer ulike oppbygninger av klasseromsdialogen, der jeg gir en oversikt over IRF-strukturen og «revoicing». Til slutt omtaler jeg teori rundt begrepet tilbakemeldinger, hvor jeg har brukt Hattie og Timperleys ulike typer tilbakemeldinger som teoretisk rammeverk. Her finner vi tilbakemelding på selvet, tilbakemelding på oppgave, tilbakemelding på prosess og tilbakemelding på selvregulering. Datainnsamlingen har bestått av klasseromsobservasjoner, lærerintervju og gruppeintervju fra elever. I analysen presenterer jeg ulike episoder i ulike kontekster hvor det erfares hvordan tilbakemeldinger kan brukes til å skaffe kvalitativ informasjon om elevenes kunnskap, samt hvordan de samme tilbakemeldingene er med på å skape videre læring hos eleven. Resultatet fra forskningsprosjektet tyder på at dialogiske tilbakemeldinger fra lærer kan fremme situasjoner hvor læring synliggjøres, og som igjen kan vurderes av lærer. Kvaliteten på informasjonen læreren får gjennom sin underveisvurdering er avhengig av hvilke tilbakemeldinger som ble gitt til elevene. Tilbakemelding på prosess vil være mer gunstig, både i forhold læreren som får vurdert om eleven har forstått, og i forhold til elevenes videre læring. Tilbakemeldinger på prosess, gjerne i form av reflekterende spørsmål vil i større grad synliggjøre elevenes forståelse enn tilbakemelding på oppgave. Disse tilbakemeldingene kan være med å skape læring hos eleven, dersom de fremmer refleksjon.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectgrunnskoleno_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikkno_NO
dc.subjecttilbakemeldingno_NO
dc.subjectunderveisvurderingno_NO
dc.subjectlæringno_NO
dc.titleDialogiske tilbakemeldingers betydning på underveisvurdering og læring: En studie av lærer-elev dialogen fra to klasser i matematikkno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel