Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnutsen, Silje Anita Ekornsæter
dc.date.accessioned2013-06-28T12:32:03Z
dc.date.available2013-06-28T12:32:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185765
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractDenne studien belyser læreres kompetanse i forhold til arbeid med elever i sorg som følge av å ha mistet en av sine nære, og tilrettelegging for disse elevene i den Norske barneskole. Det er benyttet et kvalitativt, fenomenologisk forskningsdesign, og videre tatt i bruk semistrukturert intervju som forskningsmetode. Ut fra resultatene kan det antas at lærere i barneskolen har varierende kompetanse i forhold til arbeid med elever i sorg. Flere viser til at egne livserfaringer i forhold til sorg kan bidra til økt forståelse, samtidig som det kommer frem gode refleksjoner og tanker som bekreftes av teori og tidligere forskning. Det viser seg likevel at de aller fleste ønsker mer faglig dybde på området. Når det gjelder tilrettelegging, kommer det også frem at lærerne er reflekterte og ønsker at eleven i sorg skal bli lagt til rette for på en best mulig måte når den kommer tilbake på skolen etter tapet. Lærerne viser til gode tiltak både når det gjelder faglig og sosial tilrettelegging. Oppfattelsen av hvor lenge tilrettingen bør foregå, er blant lærerne noe varierende. Det kommer også frem at flere mener de har manglende faglig kompetanse på metoder og aktiviteter som kan ha terapeutisk effekt for disse elevene. Resultatene viser viktigheten av kompetanseheving og bevisstgjøring om barn i sorg blant lærere, samt behovet for videre forskning for å utvikle gode strategier i forhold til ivaretakelse av disse elevene i skolen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectsorgno_NO
dc.subjectsorgreaksjonerno_NO
dc.subjecttilretteleggingno_NO
dc.subjectskolenno_NO
dc.titleSorg i skolenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel