Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWalgermo, Bente Rigmor
dc.date.accessioned2012-10-01T08:19:21Z
dc.date.available2012-10-01T08:19:21Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185771
dc.descriptionMaster's thesis in Special Educationno_NO
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord brukt i kontekst. I den andre ordprøven testes elevene i forståelsen av enkle ord. Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i både kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode. Ordprøvene ble testet ut på i underkant av 200 elever på 4 skoler. Det vil gjøres rede for hvilket grunnlag måleinstrumentene er konstruert ut fra, utarbeidelse av instruksjonsmateriell og gjennomføring av prøvene i klassene. Datamaterialet vil i første omgang analyseres for å kunne si noe om de tekniske egenskapene til den enkelte prøven. Her vil det vises til resultatfordelinger, reliabilitetsmål og itemdetaljer for hver prøve. I forlengelsen av dette arbeidet er det foretatt frekvens - og korrelasjonsanalyser mellom ordprøvene og kartleggingsprøvens leseforståelsesprøve. Funn fra analyseprosessen indikerte at ordprøvene målte ulike aspekter av elevenes ordkunnskaper sett i forhold til leseforståelse, og at dette gjorde seg spesielt gjeldende innad i gruppen tospråklig elever. For å finne ut mer om hvilke dimensjoner av elevenes ordkunnskaper som kommer til syne ved bruk av den enkelte ordprøven ble det foretatt dybdeintervju med fire elever. Funn i denne studien kan tyde på at enkeltordprøven i stor grad tester eleven i en form for ”enten eller kunnskap” i forhold til ordene i prøven. Mens elevene i den kontekstualiserte ordprøven synliggjorde en rekke ulike strategier i sitt arbeid med å finne rett svar på oppgavene. Funn avdekket imidlertid at den kontekstualiserte ordprøven åpnet for at andre faktorer enn elevenes ordkunnskaper fikk innflytelse på elevenes prestasjoner på prøven. Dette vil knyttes opp mot utfordringer i forbindelse med konstruksjonen av det kontekstualiserte oppgaveformatet. Hvilke ulike aspekter av elevenes kunnskaper om ord den enkelte ordprøven måler og hvordan dette tydeliggjøres gjennom tospråklige elevers resultater på prøvene, vil diskuteres nærmere i oppgavens avsluttende del. Her vil også konstruksjonsmessige utfordringer knyttet til utformingen av den kontekstualiserte ordprøven kommenteres ytterligere.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;
dc.subjectordforrådno_NO
dc.subjectleseferdighetno_NO
dc.subjectkartleggingsprøveno_NO
dc.subjectleseforståelseno_NO
dc.subjectmellomtrinnetno_NO
dc.titleVurdering av ordforståelseno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000no_NO
dc.source.pagenumber83 inkl. tabeller og figurerno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel