Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømland, Inger Johanne Lund
dc.date.accessioned2012-12-17T09:40:25Z
dc.date.available2012-12-17T09:40:25Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185773
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å rette fokuset mot viktigheten av kunnskap og kompetanse om barn som har opplevd traumer og hvordan dette påvirker læring. Det var også viktig å belyse hvor viktig lærerens rolle er i forhold til disse barna og hvordan en lettere skal kunne gjenkjenne disse barna. Målet ved studien var å få en økt innsikt og forståelse i hvordan lærere oppfatter traumatiserte barn og hvordan disse barna fungerer i skolen og hva lærere kan gjøre for å hjelpe disse barna på best mulig måte. Teorien som er brukt i denne studien har utgangspunkt i internasjonal og nasjonal forskning og litteratur. Det var hensiktsmessig å presentere teori om tidlig traumatisering, type 1 og type 2 traumer og omsorgssvikt for å få en dypere forståelse av hva traumer var. Videre presenterer jeg kjennetegn ved barn som er utsatt for traumer, før jeg går nærmere inn på mulige konsekvenser av traumer og til slutt ser på hvordan lærere kan hjelpe for å skape et godt læringsmiljø for disse barna. Denne studien er basert på en fortolkende fenomenologisk forskningsmetode som bygger på å illustrere hvordan mennesker opplever fenomener i sin livsverden (Kvale, 2010:33). Det ble benyttet en intervjumetode som var basert på semistrukturert intervju med en intervjuguide som ga mulighet for en god samtale med en viss struktur og føring. Resultatene som kommer frem viser at det er samsvar mellom empirien og teorien på noen områder. Det kommer frem at blant lærere som arbeider daglig med traumatiserte barn er det god kompetanse og kunnskap, men at det trengs en kompetanseheving blant lærere generelt. Det trengs kunnskap om barn som har opplevd traumer og hvordan dette påvirker læringen, med tanke på identifisering, gode tiltak og hensiktsmessig tilrettelegging. Studien kan være en indikasjon på at skolen og lærere er for dårlig forberedt og har for liten kunnskap om tilnærming til disse barna, dette kan føre til at det blir vanskeligere for lærere å rette fokuset mot disse barna. Funnen tyder også på at lærere har en betydelig rolle i disse barnas liv, og at de kan være en viktig støtte for disse barna både sosialt, emosjonelt og faglig.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjecttraumatiseringno_NO
dc.subjectlæringno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.titleHvilken betydning har tidlig traumatisering for læring, og hvordan bør læringssituasjonen tilrettelegges for barn som har opplevd dette?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel