Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRangnes, Hege
dc.date.accessioned2013-07-01T13:35:37Z
dc.date.available2013-07-01T13:35:37Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185790
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den pågående praksisen har vært med hensyn til vokabularinstruksjon i den norske skolen for lærere som er knyttet til 5. -7. trinn. I tillegg har det vært ønskelig og utforske hvilken rolle forskningsbasert kunnskap spiller for lærernes praksis, og hvorvidt elever med flerspråklig bakgrunn har innvirkning på lærernes fokus på ordinnlæring i undervisningen. Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i kvantitativ forskningsmetode. Det er brukt et spørreskjema av typen Questback som ble sendt ut til landets 2432 skoler. Studien er foretatt med utgangspunkt i teori knyttet til vokabularets rolle for leseforståelsen og hva forskning viser til er effektiv vokabularinstruksjon. I oppgaven vil det gjøres rede for utvikling av måleinstrumentet og hvordan datamaterialet er analysert med utgangspunkt i frekvenstabeller, krysstabeller og kjikvadrattester. Funn presenteres innenfor rammen av studiens hovedproblemstilling og to underproblemstillinger. Resultatene indikerer mer positive tall enn forventet med bakgrunn i forskning fra internasjonale studier, men at det likevel kan se ut som om det er områder innen vokabularinstruksjonen som har et forbedringspotensial. Til slutt viser resultatene en svak signifikant sammenheng mellom at lærere som har flerspråklige elever i klassen har mer fokus på ordinnlæring i eksplisitt vokabularinstruksjon enn lærere uten flerspråklige elever.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectordforrådno_NO
dc.subjectleseforståelseno_NO
dc.subjectmellomtrinnetno_NO
dc.subjectvokabularinstruksjonno_NO
dc.subjectutvikling av måleinstrumentno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.titleOrd og begreper - et verktøy i undervisningen for økt leseforståelse for elevene?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel